چکیده:
درازمدت را بنا کنیم. بعضی از این مذاکرات جنبه منطقهای دارد.از این نقطهنظر،سران ناتو در تعریف سیاست اقیانوس آرام،کنترل تسلیحاتی و امنیت غرب نقش ویژهای دارند مضافا اینکه برخی مسائل اساسی بهچشم میخورد که جنبه جهانی داشته و همپیمانان و همچنین کشورهای حوزه اقیانوس اطلس باید به آن بپردازند.اجلاس اقتصادی کشورهای صنعتی دموکراتیک در ویلیامزبورگ نمونه موثر همفکری و حرکت هماهنگ دموکراسیهای صنعتی است.اجلاس اقتصادی آتی در پاریس فرصت مغتنمی است برای رهبران کشورهای دموکراتیک و صنعتی عمده جهت طرح کامل مسائل روابط شرق و غرب از جمله منافع مشترک امنیتی. تغییرات در نظام داخلی شوروی عمدتا به مردم شوروی مربوط میشود ولی تا زمانی که این تغییرات اتحاد جماهیر شوروی را به اقتصاد آزاد و نهادهای دموکراتیک غرب نزدیکتر میکند باید مثبت تلقی شده و مورد تشویق قرار گیرد. اهداف نهائی باید مبتنی بر چنین تغییراتی باشد.سیاست غرب باید بر عملکرد شوروی در روابط بین المللی استوار گردد.کشورهای ما نباید در سازماندهی روابط شرق و غرب کمتر از گذشته با قاطعیت و یا تعقل عمل نمایند ولی البته باید جووجوهر تغییرات را کاملا مدنظر داشته باشند.به عبارت دیگر ما باید همکاری با اتحاد جماهیر شوروی را در زمینههای خاص،مشروطبه اتخاذ مواضع مسالمتآمیز در سیاست خارجی و اقدامات دموکراتیک و آزاد منشانهتر توسط آن کشور نمائیم. تنظیم یک استراتژی مشترک نسبت به اتحادجماهیر شوروی مستلزم معیاری است که بوسیل آن غرب بتواند تاثیر استراتژی مزبور را آزمایش و میران پیشرفت آنرا ارزیابی کند.عوامل عمده چنین معیاری عبارتند از: 1-پیشرفت در مذاکرات امنیت شرق و غرب هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی. یعنی: *روند کنترل تسلیحاتی میبایست بصورت سازمانیافتهتری به سلسله مذاکراتی که حاوی جنبههای سیاسی و نظامی امنیت میگردد ارتباط یابد. *بنظر میرسد که شرق و غرب هر دو آمادهاند که کاهش تدریجی هزینهها و نیروهای نظامی را آغاز کنند.در هر سطحی از این کاهشها بایدمطمئن شویم که توانائی غرب بصورت مداوم در جلوگیری از تجاوز و منع تحرکات نظامی موثر واقع خواهد شد. *از اینرو،در عینحال که ایالات متحده و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی بادی برای کاهش نیروهای غیرهستهای مستقر در صحنه اروپابیشتر از آنچه خود شوروی بطور یکجانبه اعلام کرده است قویا به این کشور فشار بیاورند،هدف باید دستیابی به مرحلهای باشد که در آن امکان یک حمله غافلگیرکننده و پتانسیل استقرار سریع نیروهای ذخیره در اروپای شوروی به حد اقل برسد. *غرب باید ارتباط بین کنترل بیشتر تسلیحات و کاهش سلاحهای غیر هستهای خصوصا در اروپا را بدقت مورد بررسی قرار دهد.این دو باید با حفظ یک رابطه کلی باهم پیش بروند. *اما نیروهای شوروی نباید از اروپا برچیده شده و به آسیا منتقل گردد، روند کاهش نیروهای اتحاد جماهیر شوروی باید ناظر به آسیا و اروپا و یا هردو باشد. ما خواهان حلوفصل مثبت اختلافات ارضی بین اتحاد شوروی و ژاپن در خصوص اشغال 4 جزیره شمالی ژاپن توسط شوروی هستیم. 2-سیر وقایع در افغانستان،آنگولا و کامبوج نشانهء دلگرمکنندهای است مبنی بر درک جدید اتحاد جماهیر شوروی از محدودیت امکانات خویش،اما لازم است مسکو ثابت کند که این نشانهها چیزی فراتر از مصالح تاکتیکی هستند.ضرورت دارد که مسکو در اصل و به عنوان یک سیاست مداوم،از سوء استفاده از بحرانهای منطقهای اجتناب کند. 3-به آینده سیاسی کشورهای اروپای شرقی که هماکنون جزء پیمان ورشو هستند باید عنایت خاصی داشت.روابط آنها با منافع مشروع امنیت شوروی در مذاکرات جاری کنترل تسلیحات مدنظر قرار خواهد گرفت.از سوی دگر زمانی که این کشورها روابط خود با اروپای غربی و ساختار سیاست داخلی خویش را دقیقتر شکل دهند اروپا به حالت طبیعی باز خواهد گشت.کشورهای اروپای شرقی و مرکزی که هماکنون عضو پیمان ورشو میباشند از جهت انجام همکاری اقتصادی با جامعه اروپا-براساس بند 238 موافقتنامه رم-باید آزاد باشند و همانطوریکه گورباچف در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است اتحاد جماهیر شوروی باید از اصل عدم مداخله در امور داخلی اروپای شرقی پیروی کند. 2L4-ایالات متحده،کانادا و کشورهای اروپای غربی هم حق و هم وظیفه دارند که از شوروی بخواهند که به مقررات نهائی هلسینکی و قراردادهای متعاقب آن در جریان کنفرانس همکاری و امنیت اروپا،از جمله آخرین قراردادی که در وین منعقد شد پایبند باشد.بعضی از نظرات جدید مسکو باید به ایجاد شرایطی برای پیشرفت در زمینههائی چون حقوق بشر،آمدوشد آزاد مردم،آزادی عقیده و تبادل آزاد اطلاعات،که غرب همیشه برای آنها اهمیت خاصی قائل بوده است منجر شود.چنانچه این پیشرفتها از طریق قراردادهای لازم الاجرا و مقررات داخلی تامین شود اعتماد ما به دوام و بقاء آنها بیشتر خواهد بود. 5-لازم است در غرب نسبت به روابط اقتصادی شرق و غرب وحدتنظر وجود داشته باشد: *از اعطاء هرگونه امتیازات ناهماهنگ و سازمان نیافته باید اجتناب کرد. *روابط اقتصادی شرق و غب باید بازتاب منافع مشترک باشد.بدیهی است که اتحاد جماهیر شوروی حائز شرایطی نیست که در اعطاء امتیاز به کشورهای جهان سوم در نظر گرفته میشود. اعتبارات غربی و انتقال تکنولوژی نمیتواند جایگزین سیاستهای مناسب اقتصادی برای اصلاحات منطقی و فعالیتهای ملی گردد. *ضمن استقبال از آندسته از تحولات اقتصادی که در داخل اتحاد جماهیر شوروی و در جهت آفرینش یک ساختار اقتصادی آزاد صورت گرفته است،در مورد معاملات سیاسی که مغایر مقررات و رویه معمول برای توسعه تجارت بین المللی است اعلام خطر میکنیم.دموکراسیهای صنعتی درعین ایجاد فضای قابل اعتماد برای سرمایهگذاران غربی باید مراقب باشند که سیستم اعطاء اعتبار غرب که عمدتا دچار ناهماهنگی است بحران بدهی دیگری را در اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی بوجود نیاورد. *ما با اعطای کمک مالی به اتحاد جماهیر شوزوی به عنوان یک«شخصیت سیاسی»نظر مساعد نداریم و پیشنهاد میکنیم که از آن دسته از تغییرات در ساختار اقتصادی شوروی که آن را به عملکرد و معیارهای غربی نزدیک میسازد حمایت شود مشروط بر اینکه اتحاد جماهیر شوروی هزینههای نظامی را بصورت مسالمتآمیز عملی سازد.نوسازی آن بخش از اقتصاد شوروی که رقابت و جو مشارکت عمومی را اعتلاء میبخشد،یعنی حوزهء پروژههای مشترک،آموزشهای مدیریت و کمکهای فنی جهتا تشویق کشاورزی خصوصی شایان توجه است. *در صورتی که کشورهای اروپای شرقی و شوروی آماده پذیرش تعهدات موسسات بین المللی بوده و واجد شرایط لازم برای عضویت اولیه باشند کشورهای ما باید از مشارکت این کشورها در موسسات اقتصادی بین المللی استقبال کنند اما تا تحقق این شرایط،ما صرفا از پذیرش آنها بعنوان عضو ناظر در این موسسات حمایت میکنیم. *دلایل مناسبی برای برقراری سیستم کنترل فروش تجهیزات استراتژیک به اتحاد شوروی و متحدانش وجود داشته و دلای لخوبی نیر برای ابقاء و نگهداری آن وجود دارد.این سیستم باید بگونهای موثر و عادلانه عمل کند تا ضمن ایجاد حس اعتماد بین طرفین در زمینه امور تجاری،وسیلهای هم برای جریمه کردن باشد. اکنون راه برای برخوردی تازه در مورد روابط با جهان سوم باز است.هر دو طرف باید از تشدید درگیریها اجتناب کرده و بصورت دسته جمعی در جستجوی حلوفصل مشکلات باشند.بعلاوه انتظار ما آن است که شوروی کمکهای خویش در زمینه توسعه اقتصادی جهان سوم را از طریق شرکت در نهادهای اقتصادی بین المللی مربوطه افزایش دهد. یک استراتژی موثر برای غرب باید بر دو اصل مبتنی باشد:کشورهای ما باید به همکاری با یکدیگر پرداخته و دستورکار مثبتی تنظیم نمایند.گورباچف رهبر قدرتمندی است و ثابت کرده است که در بدستگرفتن ابتکار عمل و جلبتوجه رسانههای خبری بسیار مهارت دارد.رهبران غربی نباید بدلیل استعداد فوق العاده گورباچف در خلق ابتکارات غیرسنتی و غافلگیرکننده به موضع انفنعالی بیفتند.این مسئله بطریق اولی در مورد ما مصداق دارد زیرا سیستم سیاسی دموکراتیک و اتحاد ما نیازمند مشورتهای واقعی و ایجاد وحدت کلمه میباشد. روابط غرب با شوروی و متحدینیش همچنان از برخوردها، هماهنگیها،محدودیتها و مذاکرات باقی خواهد ماند.از اینرو ما به دستورکار مثبت و غیرمبهمی نیاز داریم که نمایانگر برداشت ما از روابط آینده شرق و غرب بوده و نیز بعنوان معیاری قرار گیرد که بتوانیم با آن ابتکارات و عملکرد شوروی را ارزیابی کنیم. روابط رقابتگونه بین شرق و غرب ازبین نخواهد رفت هرچند در مقایسه با دیگر روندهای روابط بین المللی از اهمیت آن کاسته خواهد شد.چهارسال فعالیت برای انجام اصلاحات در اتحاد جماهیر شوروی روزنههای جدیدی را برای گفتگو وهمکاری گشوده هرچند که هنوز نمیتوان گفت که روابط شرق و غرب کاملا وارد مرحله جدیدی شده است.حلوفصل منافع متضاد هنوز هدفی درازمدت است و نه کوتاهمدت،ولی ما با حل بعضی از مشکلات بنیادی که در این گزارش موردتوجه قرار گرفت میتوانیم اساس یک آشتی
خلاصه ماشینی:
"در این راستا هنری کسینجر(از آمریکا)،ژیسکاردستن(از فرانسه)وناکاسونه(از ژاپن)به نمایندگی از سوی کمیسیون سهجانبه متشکل ازکشورهای(آمریکا،اروپای غربی و ژاپن)در ژانویه گذشته ضمن دیدار ازمسکو و دیدار با سران کرملین،بازتاب داخلی و خارجی برنامههای پرسترویکاو گلاسنوست آقای گورباچف را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داده و نتیجهمطالعات خود را بهعنوان رهنمودهائی برای استراتژی روابط شرق و غرب درقرن آتی از سوی کمیسیون سه جانبه منتشر کردند.
گزارش ما به بخشهای زیر تقسیم میشود: 1-روند تحولات شوروی: الف-کلیات ب-اصلاحات داخلی ج-سیاست خارجی 2-نظریات کمیسیون سه جانبه: الف-روابط استراتژیک ب-درگیریهای منطقهای پیشنهاد مسکو در زمینه کاهش نیروها تا حدی متأثر از ضرورتهای اقتصادی است بدین معنی که در شرایط مسابقه تسلیحاتیتحقق اهداف اقتصادی«پرسترویکا»غیرممکن خواهد بود زیرا کشورهای غربی نشان دادهاند که قادرند موازنۀ را با هر هزینهای که لازم باشدحفظ کنند.
ج-آینده اروپا د-روابط اقتصادی شرق و غرب ه-نقش اتحاد جماهیر شوروی در آسیا و-حمایت از حقوق بشر ز-نتیجهگیری 3-روند تحولات شوروی: 3-1-کلیات: ارزیابی ما درباره جماهیر شوروی بر دو فرضیه استوار است:اولا فشارهایموجود برای ایجاد تغییر در سیاستهای داخلی و خارجی شوروی نمایانگربحران در سیستم کمونیسم است و نه صرفا ناشی از سلیقه شخصی یک رهبرخاص در آن کشور.
*از اینرو،در عینحال که ایالات متحده و کشورهای عضو پیمان آتلانتیکشمالی بادی برای کاهش نیروهای غیرهستهای مستقر در صحنه اروپابیشتر ازآنچه خود شوروی بطور یکجانبه اعلام کرده است قویا به این کشور فشاربیاورند،هدف باید دستیابی به مرحلهای باشد که در آن امکان یک حملهغافلگیرکننده و پتانسیل استقرار سریع نیروهای ذخیره در اروپای شوروی بهحد اقل برسد."