چکیده:
این مقاله به بررسی و نقد کتاب اخلاق ائودموس (Eudemian Ethics) ارسطو بر اساس ترجمه سر آنتونی کنی میپردازد. در این مقاله نشان دادهایم که اخلاق در نظر ارسطو به معنای نیک زیستن است و هدف وی از نوشتن این اثر یافتن پاسخی به چیستی زندگی نیک یا سعادت و چگونگی دستیابی به آن در سنت فضیلتانگارانه موجود در فضای فلسفی پیش از زمان خود وی است. از این رو فهم چیستی ماهیت سعادت مبتنی است بر فهم ماهیت فضیلت. وی پس از بررسی همه جانبه فضایل گوناگون، نهایتا سعادت را به «فعالیت زندگی کامل بر طبق فضیلت کامل» تعریف میکند (1219 الف، 39) و این فضیلت کامل فضیلتی دربردارنده همه فضایل، یعنی فضیلت اخلاقی و فضیلت عقلانی است. مطالعه و آشنایی با چنین کتابی برای علاقمندان به پژوهشهای اخلاقی این حسن را دارد که میتوانند برخی از مسائل اخلاقی موجود در جامعه را از بستر نگاه فضیلتگرایی ارسطو مورد بررسی قرار دهند.
This article reviews and criticizes Aristotle’s Eudemian Ethics based on Anthony Kenny’s translation. We have tried to show that morality in Aristotle means living good, and his purpose in writing this work is to find an answer to the question “ what is good life and how we can achieve it” an answer in the virtuous tradition of philosophical environment which he is thinking in. Hence the understanding of the nature of what is happiness based on the understanding of the nature of virtue. After examining all the various virtues, he ultimately defines happiness as "full life activity according to complete virtues" (1219 a, 39) and this main virtue includes all other virtues, namely moral virtue and intellectual virtue. Studying and acquainting with such a book for those interested in ethical studies have this advantage that they can examine some of the ethical issues in society from the scope of virtueism.
خلاصه ماشینی:
این بیش ترین خیر یا خیر نهایی همان چیزی است که ارسطو نام سعادت یا ائودایمونیـا (αευδαιμονι)eudaimonia( ) را بـر آن نهـاده اسـت و محـوریتـرین بحـث تمـامی آثـار اخلاقی وی از جمله اخلاق ائودموس را این بحث تشکیل میدهد.
برخلاف کتاب اخلاق نیکوماخوس ، رسـاله اخـلاق ائودمـوس بـرای سـالیان متمـادی چندان مورد توجه پژوهندگان اخلاق ارسطو نبوده اسـت و حتـی اصـلاً بـه عنـوان اثـر وی شناخته نمیشد، در حالی که الگوی اخلاقی مطرح شـده در اخـلاق نیکومـاخوس بـر ایـن کتاب نیز حاکم است .
٢. معرفی کلی اثر و مولف کتاب اخلاق ائودموس (Eudemain Ethics) به قلم ارسطو (Aristotle) و ترجمه آنتونی کنـی (Anthony Kenny) به زبان انگلیسی در ٢٤٠ صـفحه بـا جلـد شُـمیز واز سـوی انتشـارات آکسفورد در سال ٢٠١١ منتشـر شـده اسـت .
ارسطو در این اثر نیز همانند اخلاق نیکوماخوس با در نظر گـرفتن سـعادت بـه مثابه امری که در ارتباط با فضیلت است ، به جستجوی فضیلت با توجه به قوای نفـس مـی پردازد و متناظر با دو جزء عقلانـی و غیرعقلانـی نفـس دو قسـم فضـیلت ، یعنـی فضـیلت عقلانی (intellectual virtue) و فضیلت اخلاقی (moral virtue) مطرح مـیکنـد.
اما در دهه های اخیـر ایـن رسـاله مورد توجه بسیاری از پژوهندگان اندیشه اخلاقی ارسطو در سنت غرب واقع شـده اسـت ، و همان طور که پیش تر گفتیم ترجمه های متعددی از آن به زبان انگلیسی صورت گرفته است .