چکیده:
تفسیر درخت زندگی، در هنر با نگرشهای سمبولیک و اُسطورهای همراه است. همانطور که در شناسنامه کتاب: «توضیحاتی دربارهی ساختار/ زمینههای اُسطورهای درخت زندگی به همراه نمونهها و تصاویر هنری» بدان اشاره رفته است. اما این وجهی نمادین با رویکردی آیینی و دینی آمیخته شده است. هنرمندانی که به تجسم و تصویر درخت زندگی پرداختهاند، از توصیفات موجود در ادبیات دینی ملل گوناگون بهره بردهاند.موضوعیت درخت زندگی و بررسی آن از ابعاد ادیان توحیدی در متون و ادبیات دینی مختلف قابل پیگیریست؛ اما ارتباط کهن اُلگوی درخت زندگی و تأثیر و تأثرات آن بر اندیشه و آثار هنرمندان ادوار، مناطق و سبکهای مختلف هنری، امر قابل توجهیست که این نویسنده توانسته است آن را در یک مجموعه منسجم گردآوری نماید. این نوشتار سعی دارد با گردآوریهای کتابخانهای و اسنادی به روش مطالعهی تطبیقی آثار هنری و ادبیات دینی ملل مختلف به تحلیل و توصیف مبحث درخت زندگی بپردازد. رویکرد نویسنده، راجر کوک در نمادپردازیهای آیینی درخت زندگی، بازهی گستردهای از هنر و هنرمندان را دربر میگیرد که از ناخودآگاه مذهبی هنرمندان مدرنی چون موندریان، پل کله و برانکوزی تا نقشبرجستههای باستانی کشورهای مختلف و توصیفات موجود در ادیان الهی و یا غیرتوحیدی نشأت گرفته است.
The interpretation of the Tree of Life is made with the symbolism and mythology. This view is included in the book ID (first page of the book). The symbolic form of the tree of life is similar to the view of religions and rituals. Artists use the Bible texts to illustrate the tree of life. The ancient pattern of the tree of life is associated with religious descriptions in monotheistic religions. The important thing is that the Archetype of the Tree of Life has influenced the thoughts and works of different artists from different times and styles and nations. Roger Cook, the author of this book, has been well versed in collecting a coherent set of artwork related to the ancient pattern of the tree of life and this is a very important and sensible issue.( In fact, the significance of the issue is the effect of an archetype in a common visual culture among all peoples and nations. The archetype of the tree of life, described in the religious literature, has been specially imparted in the minds and works of the arts of various artists from the classical and romantic style to the postmodern. It is interesting to conceive of a metaphysical and mystical idea by artists of nations, styles and times. Here are some questions: 1- What is the relation between the tree in mystical thoughts and the tree in myth? 2- What steps has the tree symbol undergone in transforming from myth to art? This article is composed of library and documentary studies in a comparative study of religious literature and artwork of various nations and thus enters the analysis and description of the tree of life. (Research Methodology)
خلاصه ماشینی:
پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماه نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی)، سال بیستم ، شمارۀ دوم ، اردیبهشت ١٣٩٩، ١–١٩ خوانشی بر کتاب «درخت زندگی: سمبول مرکزیت » آزاده پشوتنیزاده * چکیده تفسیر درخت زندگی، در هنر با نگرش های سمبولیک و اُسطوره ای همراه است .
موضوعیت درخت زندگی و بررسی آن از ابعاد ادیان توحیدی در متون و ادبیات دینـی مختلف قابل پیگیریست ؛ اما ارتباط کهن اُلگوی درخـت زنـدگی و تـأثیر و تـأثرات آن بـر اندیشه و آثار هنرمندان ادوار، مناطق و سبک های مختلف هنری، امر قابـل توجهیسـت کـه این نویسنده توانسته است آن را در یک مجموعه منسـجم گـردآوری نمایـد.
اهمیت این نماد بدان جهت است که در متون دینی بسیاری از مذاهب قابل پیگیریسـت ، بـه نحوی که باغ و باغسازی را میتوان به عنوان اُلگویی شکل یافته از یـک حقیقـت متـافیزیکی مرتبط با درخت زندگی در نظر گرفت .
گرچه در این کتاب از بین النهرین صحبت بـه میـان آمـده امـا ایـران بـه عنـوان کشوری که سرشار از بن مایه هـای کهـن و باسـتانی درخـت زندگیسـت و اتفاقـاً در بخـش محافظان ، دارای نمونه های بسیار جالب توجه است ؛ چه در نقش برجسـته هـا و آثـار هنـری، چه در توصیفات کتب و ادبیات دینی و اُسطوره ای، نادیده گرفتـه شـده کـه از کاسـتیهـای آن میباشد.
خوانش مخاطب تا بدین بخـش از کتـاب (بـا توجـه بـه ادعـای نویســنده در قســمت شناســه کتــاب و توضــیحات فصــل اول آن ) بــه روایــت اُســطوره و نماد است ؛ اما از این مبحث به جهان روانشناسی و کیمیاگری وارد مـیشـود کـه از نـواقص نوشتار علمی یک اثر منسجم به عنوان کتاب است .