چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش رسانههای جمعی در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل، اعضاء هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر است، تعداد آزمودنی ها681 نفر از جامعه مذکور بود (370 نفر دانشجو، 175 نفر هیات علمی و 136 نفر کارمند)، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. طرح پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است. روایی ابزار سنجش از نوع صوری محتوایی انجام شد، پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد. برای آزمون فرضیهها از تی تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدیبا استفاده از نرم افزارآماریSPSS16 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد که رسانههای جمعی میتوانند از طریق اطلاع رسانی و آموزشهای سازنده، ترویج مدلها و الگوهای مناسب پوشش، ارزش نهادن به مسئله حجاب، همگن سازی و جریان سازی افکار عمومی، جامعه پذیری وفرهنگ پذیری، در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان موثر واقع شوند.
This study aimed to investigate the role of the mass media in promoting the culture of hijab and chastity among women. The statistical population of the study included faculty members, students, and employees at Azad University of Qaemshahr. A total of 681 subjects (370 students, 175 faculty members, and 136 employees) were selected using stratified random sampling. This study was practical in terms of objective and a descriptive survey in terms of nature and methodology. The study Data collection tools included a researcher-developed questionnaire. Face validity and content validity of the measurement tool were ensured, and the reliability of the questionnaire was reported to be 84% using Cronbach’s alpha. To test the hypotheses of the study, one-sample t-test and confirmatory factor analysis (CFA) were carried out using SPSS 16. The results showed that the mass media can be effective in promoting the culture of hijab and chastity by transmission and provision of constructive information and training, promotion of appropriate fashion styles for women’s clothing, honoring the value of hijab, homogenization of public opinion and creation of an atmosphere, socialization, and acculturation.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که رسانه هاي جمعي مي توانند از طريق اطلع رساني و آموزشهاي سازنده ، ترويج مدلها و الگوهاي مناسب پوشش ، ارزش نهادن به مسئله حجاب ، همگن سازي و جريان سازي افکار عمومي ، جامعه پذيري وفرهنگ پذيري ، در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان موثر واقع شوند.
در اين ميان، وسايل ارتباط جمعي به ويژه تلويزيون نقش غير قابل انکاري در ترويج فرهنگ حجاب و عفاف يا تضعيف و محدوديت آن در سطح جامعه دارند،بنابراين با توجه به گسترش حوزه تاثيرگذاري رسانهها، تحقيق حاضر در پي يافتن پاسخ به اين سوال است که رسانههاي جمعي چگونه ميتوانند در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان موثر واقع شوند، به منظور پاسخگويي به سوال مزبور است که پژوهش حاضر سعي دارد به بازشناسي نقش و تاثير رسانه ها بر فرهنگ حجاب و عفاف در پنج مقوله اطلع رساني و آموزش هاي سازنده، ارائه و ترويج الگوهاي مناسب پوشش، ارزش گذاري به مسئله حجاب، همگن سازي و جريان سازي افکار عمومي وجامعهپذيري و فرهنگ پذيري حجاب مبادرت ورزد.
فرضيه دوم : رسانهها مي توانند از طريق ارائه و ترويج مدلها و الگوهاي مناسب پوشش در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف زنان موثر واقع شوند، اين فرضيه طبق جدول شماره ٢ تاييد شد، نتايج اين بخش از پژوهش با يافته هاي ويلبر شرام که نشان داد دختران شکل و نحوه آرايش، طرز راه رفتن، صحبت کردن و لباس پوشيدن خود را با تقليد از قهرمانان تلويزيوني، فرا ميگيرند، مطابقت دارد.