چکیده:
اهداف و زمینه: تصویر مقصد گردشگری به عوامل مختلفی وابسته است و در انتخاب گردشگران بسیار دارای اهمیت است. سهولت مسیریابی گردشگران و جستجوی اطلاعات در محیط در شکل گیری تصویر مثبت از مقاصد تاثیر گذار است. یکی از عوامل موثر بر فرآیند مسیریابی نشانه های شهری هستند و از آنجایی که میزان آشنایی گردشگران مختلف با محیط تفاوت دارد، لذا نشانه ها در رفتار مسیریابی افراد موثر است. این پژوهش با هدف افزایش سهولت مسیریابی گردشگران به تحلیل نقش نشانه های شهری در رفتار انتخاب مسیر افراد با میزان آشنایی متفاوت با محیط می پردازد.
روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات از بازدید میدانی، پرسشنامه و تکنیک نقشه های شناختی استفاده شده است. گروه هدف گردشگران محدوده هستند و حجم نمونه آماری برای پاسخ گویی به هدف پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 359 نفر محاسبه شده است و به صورت نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند تکمیل شده است. تحلیل اطلاعات از روی هم اندازی نقشه های شناختی گردشگران انجام شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که گردشگران ناآشنا غالبا شناخت از طریق آشنایی اطلاعات، آشنایی آموزش و آشنایی خودایمنی با محدوده داشتهاند. در ویژگیهای نشانهها رازآمیزی، هیجان و تنوع در فواصل نزدیک برای اطمینان از تعیین مسیر صحیح برای آنها اهمیت دارد.
نتیجهگیری: این در حالی است که گردشگران آشنا بیشتر آشنایی تجربه، آشنایی نزدیکی، آشنایی خودارزیابی و آشنایی انتظار دارند. تعدد نشانهها و قابلیت رؤیت پذیری از فواصل دور برای آنها اهمیت دارد و افراد آشنا در فواصل دورتری نیاز به دنبال کردن نشانهها دارند.
Aims and Background: The destination image of tourism depends on many factors and is very significant in the choice of tourists. The ease of tourists navigating and searching for information in the environment is effective in forming a positive image of the destination. one of the effective factors on the wayfinding process is urban landmarks and, since the number of tourists familiarity differs from the environment, the signs are effective in the routing behavior of individuals. The purpose of this study is to analyze the role of urban cues in the route selection behavior of people with different familiarity with the environment.
Methodology: The research method is applied in terms of purpose and in terms of survey nature. Field survey, questionnaire and cognitive map technique were used to collect data. The target group of tourists is range and the statistical sample size was 359 people to answer the research purpose using Cochran formula and was completed by purposeful non-random sampling. The analysis of the information has been carried out by compiling the cognitive maps of the tourists.
Results: The findings of the study indicate that unfamiliar tourists often have limited knowledge through information familiarity, educational familiarity, and auto-familiarity. At the features of the signs are mystery, excitement and diversity at close range to ensure they are on the right track.
Conclusion: However, familiar tourists expect more familiarity with experience, familiarity with proximity, self-esteem, and acquaintance. The multiplicity of symptoms and the ability to be seen from long distances are important to them, and people familiar with the distances need to look for symptoms.