خلاصه ماشینی:
۳شتاب و گستردگی رویدادها و تحولات تاریخی در دورهمعاصر به مراتب بیشتر از دورههای ماقبل آن است و مؤلفان کتاب تاریخ پایهدوازدهم در چارچوب سرفصلهای مصوب، حداقلی از محتوا را که برای فهم کلیت رویدادها و تحولات مهم تاریخ ایران و جهان در این دوره ضرورت و اهمیت دارد، تهیه کردهاند و چنین میپندارند که حذف یا تلخیص بیشتر آن، فرایند یادگیری و فهم کل کتاب را مختل خواهد کرد.
به باور ما اگر سنجش و ارزشیابی بر اساس هدف کلی کتاب درسی و در چارچوب هدفها و انتظارات عملکردی۱ دروس مختلف آن انجام شود و به جای سنجش محفوظات جزئی، بر درک و فهم زمینهها، علل، آثار و پیامد رویدادها و تحولات تاریخی و نقش و تأثیرگذاری شخصیتهای برجسته تمرکز گردد، بخش قابل توجهی از دغدغههای مربوط به تأثیر منفی حجم متون آموزشی بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی را برطرف خواهد کرد.