چکیده:
امروزه بانکها خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه میکنند که وجود بستر الکترونیکی گامی در راستای اثربخشی بیشتر به این خدمات میباشد. اما از آنجایی که همواره محیطهای الکترونیکی مثل اینترنت نا امن بودهاند و میتوانند باعث مخدوش شدن محرمانگی اطلاعات کاربران گردند میبایست معماری امنیتی واسط کاربری مورد بازبینی و مدیریت قرار گیرد و برای آن ساختار جامع و دقیقی طراحی و پیادهسازی گردد. هدف از انجام این تحقیق ارائه مدلی برای بهبود عملکرد بانکداری الکترونیکی براساس سیستم مدیریت ارتباط با مشتری میباشد. جامعهآماری این تحقیق، از مشتریان بانکهای شهر تهران تشکیل شده است که تعداد آنها 9000 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 295 نفر برآورد شد که به از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس از بین مشتریان بانکهای شهر تهران انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شد. نتایج نشان میدهد که تمام فرضیههای تحقیق مورد تایید قرار گرفتهاند و درک سهولت استفاده و امنیت و آگاهی از خدمات و بروز کردن آن بر درک مفید بودن در مشتریان تاثیر دارد و همچنین نیز درک مفید بودن، اعتماد مشتریان به سایت بانکداری الکترونیک و رضایت و وفاداری مشتری به استفاده بر نگرش افراد نسبت به استفاده در مشتریان تاثیر دارد.
70 bankrupt companies and 70 non-bankrupt companies during the period 1389-97. These companies were randomly divided into two training samples (including 46 bankrupt companies and 46 non-bankrupt companies) to build models and a test sample (including 24 bankrupt companies and 24 non-bankrupt companies) to test the external validity of the models. Using two logistic regression techniques and random forests and using selected financial ratios, two models for bankruptcy prediction have been extracted and the results have been compared. The logistic regression model was able to 87% of educational sample companies and 79% of experimental sample companies are properly classified in bankrupt and non-bankrupt groups one year before bankruptcy. Also, random forest model was able to sample educational and experimental samples, respectively. Accurately classify 90.4% and 90% of observations into bankrupt and non-bankrupt groups, McNemar test showed that the random forest model has a significant advantage over the logistic regression model. The purpose of the goal is practical and descriptive in nature
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که تمام فرضیههای تحقیق مورد تایید قرار گرفتهاند و درک سهولت استفاده و امنیت و آگاهی از خدمات و بروز کردن آن بر درک مفید بودن در مشتریان تاثیر دارد و همچنین نیز درک مفید بودن، اعتماد مشتریان به سایت بانکداری الکترونیک و رضایت و وفاداری مشتری به استفاده بر نگرش افراد نسبت به استفاده در مشتریان تاثیر دارد.
همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(46/0) است و میزان اثرگذاری مثبت متغیر درک مفید بودن بر نگرش افراد نسبت به استفاده را نشان میدهد.
همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(22/0) است و میزان اثرگذاری مثبت متغیر اعتماد مشتریان به سایت بانکداری الکترونیک بر نگرش افراد نسبت به استفاده را نشان میدهد.
این بدان معناست که رضایت و وفاداری مشتری به استفاده بر نگرش افراد نسبت به استفاده در مشتریان تاثیر دارد بنابراین فرضیه پنجم پژوهش تایید میشود.
نتیجه گیری با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق انجام شده و تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق میتوان مدلی جامع برای بهبود عملکرد بانکداری الکترونیکی بر اساس سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ارائه نمود که در این مدل متغیرهای تحقیق بر روی بهبود عملکرد تاثیر داشته و به شرح زیر میباشد.
بر اساس نتایج بدست آمده از فرضیه دوم در زمینه تاثیر درک مفید بودن بر نگرش افراد نسبت به استفاده در مشتریان پیشنهاد میشود که بانکها در زمینه خدماتی که به مشتریان خود عرضه میکند اطلاعات درستی ارائه نماید تا مشتریان بتوانند اقدام به استفاده و بهره گیری از خدمات بانک نمایند.