چکیده:
هدف: با توجه به اهمیت انتقال تجارب کتابداران به یکدیگر در راستای انجام هرچه بهتر وظایف حرفهای خود، پژوهش حاضر با هدف کشف روشهای انتقال و اشتراک دانش پنهان در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر فارس و عوامل موثر بر آن انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس بود که 400 کتابدار را در برگرفته است. براساس فرمول کاکران تعداد 190 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر اساتید و متخصصان علم اطلاعات سنجیده شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ (α=0. 82) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. اولویتبندی روشهای اشتراک دانش پنهان و نیز عوامل موثر بر آن با کمک آزمون کروسکال والیس تعیین شد و از معادله رگرسیون خطی چند متغیره جهت سنجش روابط میان عوامل موثر و ویژگیهای جمعیتشناختی استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین روشهای انتقال دانش پنهان بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس به ترتیب، ارتباط کلامی با همکاران و شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت بوده است. هر سه دسته عوامل فردی، سازمانی و وابسته به فناوری در انتقال دانش ضمنی از دید کتابداران موثر بودند؛ درحالی که عوامل سازمانی بیشترین امتیاز و عوامل فردی کمترین امتیاز را داشتهاند. همچنین معادله رگرسیون تنها وجود رابطه میان سن و جنسیت کتابداران و عوامل وابسته به فناوری را تایید کردند.
اصالت/ارزش: تا کنون پژوهشی در داخل کشور در خصوص روشهای اشتراک دانش پنهان بین کتابداران کتابخانههای عمومی انجام نشده است. از آنجا که عوامل سازمانی و وابسته به فناوری از دید کتابداران مهمترین عوامل موثر در اشتراک دانش پنهان بودهاند. توجه ویژه به این دو عامل میتواند در برنامهریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت نهاد کتابخانههای عمومی کشور جهت تسهیل و تقویت انتقال دانش پنهان میان کتابداران سودمند باشد.
Purpose: A library and information specialist cannot rely only on his academic views. He can perform his job successfully only when he has access to his colleagues' scientific knowledge which is based on their experiences and uses it alongside his own knowledge. Therefore, it is essential and necessary to identify the ways of transferring the tacit knowledge of librarians and the factors affecting this transfer in order to improve the current conditions. Thus, The purpose of the present study is to identify the methods of tacit knowledge transfer and sharing and factors affecting it among the librarians of public libraries in Fars Province.
Method: This study is an applied research that was conducted by the survey method. The research population included all 400 librarians of the public libraries in Fars Province, from whom 190 librarians were selected by using simple random sampling. The data collection tool was a questionnaire. The validity of this questionnaire was measured by asking for the opinions of information science specialists and its reliability was confirmed by Cronbach 's alpha coefficient (α= 0.82 ). Furthermore, the SPSS (v.21) and Microsoft Excel (2016) were applied to analyze the data. Prioritization of the methods of tacit knowledge transfer and the factors affecting it were performed using the Kruskal-Wallis test, and the multiple linear regression and its coefficients were used to measure the relationships between the influential factors and the demographic characteristics of librarians.
Findings: The results indicated that the most important methods of transferring knowledge between librarians of public libraries in Fars Province were verbal communication between library staff and their participation in in-service training courses, respectively. From the perspective of respondents, all three factors, including personal, organizational and technological, affect the tacit knowledge transfer; The need for a proper reward system (among the organizational factors), access to Internet (among the technological factors) and maintaining the job position (among the personal factors) have been the most important factors from the viewpoint of librarians. However, in the overall comparison, organizational factors were assigned the highest score and personal factors were assigned the lowest score by the librarians. Results of the regression equation also confirmed the existence of a significant relationship between the librarians' age and gender and the technological factors.
Originality/value: So far, no research has been conducted within the country on the methods of tacit knowledge transfer and the factors affecting it among the librarians of public libraries. Therefore, the current research can pave the way for other studies in this field. In addition, among the studied factors, organizational factors and then technological factors were assigned the highest scores by librarians. Paying attention to these results can be useful in the short and long term planning of Iran Public Libraries Foundation in order to facilitate and reinforce tacit knowledge transfer among librarians. Furthermore, the results of the research showed that the existence of joint agreements and programs between Iran Public Libraries Foundation and universities, educational and research centers in order to hold different training courses can be effective in facilitating knowledge sharing.
Keywords: Knowledge sharing, Tacit knowledge transfer, Librarians, Public libraries
خلاصه ماشینی:
ir چکيده هـدف : بـا توجـه بـه اهميـت انتقـال تجـارب کتابـداران بـه يکـديگر در راسـتاي انجـام هرچـه بهتـر وظـايف حرفـه اي خود،پژوهش حاضر با هدف کشف روش هاي انتقال و اشتراک دانش پنهان در ميان کتابـداران کتابخانـه هـاي عمـومي شهر فارس و عوامل مؤثر بر آن انجام شد.
ازاين رو شناخت راه هاي انتقال دانش پنهان کتابداران و عوامـل فـردي، سـازماني و وابسته به فناوري مؤثر بـر اشـتراکگـذاري و انتقـال آن بسـيار مهـم و ضـروري اسـت ، زيـرا بـا شناسايي عوامل مؤثر ميتوان در جهت بهبود وضع کنـوني گـام برداشـت و زمينـه هـاي مسـاعدي براي اشتراکگذاري وبه کارگيري دانش در ميان کارکنان به وجود آورد.
در زمينۀ بررسي اهميت انتقال دانش و عوامل مؤثر بر آن ، پژوهش هاي بسياري در حـوزه هـا و سازمان هاي مختلف صورت گرفته است که در ادامه به تعدادي ازآن ها اشاره مي شود: خاتميان فر و پريرخ (١٣٨٨) در پژوهشي بـه بررسـي و شناسـايي عوامـل مشـوق و بازدارنـدة اشتراک دانش در کتابخانه هاي آستان قدس رضوي به روش پيمايشـي پرداختنـد.
يافتـه هـاي ايـن پژوهش نشان داد که از ميان عوامل فـردي و سـازماني مـؤثر بـر اشـتراک دانـش ، کسـب دانـش ، ايجـاد ارتبـاط و کسـب وجهـۀ اجتمـاعي، احسـاس مسـئوليت ، اعتمـاد ميـان کتابـداران و اعتمـاد سازماني مشوق هاي اشتراک دانش اند.
درخصوص راه هاي انتقال دانـش پنهـان چنـان کـه در يافتـه هـا بـه آن اشـاره شـد، ارتباطـات کلامي بين همکاران مهم ترين روشي است که کتابداران کتابخانه هاي عمومي استان فارس بـراي انتقال دانش نهان خود مورداسـتفاده قـرار داده انـد.
Study of knowledge sharing and university libraries website management in Tehran City, Information Sciences & Technology, 28(4), 945-969.