چکیده:
نوآوری چابک یک روش تدریجی مدیریت طرح و فعالیتهای مهندسی، فناوری اطلاعات و دیگر زمینههای کسبوکار است که هدف آن توسعه محصول یا خدمات جدید در یک شیوۀ بسیار انعطافپذیر و تعاملی است. پژوهش حاضر با اذعان به موارد فوق درصدد شناسایی و ارائه چارچوب مولفههای نوآوری چابک در سازمانهای صنعتی دفاعی میباشد و تلاش میکند به این پرسش اصلی که برای نوآوری چابک سازمانهای صنعتی دفاعی چه عوامل و معیارهایی میتواند مثمرثمر باشد، پاسخ دهد. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و برای استخراج مولفههای اولیه از دو روش مطالعه کتابخانهای گسترده و فن دلفی با استفاده از 10 نفر از خبرگان بهره گرفته شد. در نهایت تعداد 31 مولفه در سه بُعد دستهبندی شدند و بهمنظور بررسی روایی سازهای مدل ارائه شده از نرمافزار لیزرل بهره گرفته شد. جامعۀ آماری مشتمل بر 220 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. عمدهترین نتایج پژوهش به این قرار است: برای دستیابی به نوآوری چابکی در سازمانهای صنعتی دفاعی باید به ابعاد سازمانی (16 مولفه)، راهبردی (7 مولفه) و صنعتی (8 مولفه) توجه نمود.
Agile innovation is a gradual way of managing design and engineering activities, information technology and other business areas that aim to develop new products or services in a highly flexible and interactive way. The present study, by acknowledging the above, seeks to identify and present the framework of agile innovation components in defense industrial organizations and seeks to answer the main question that can be useful for the agile innovation of industrial defense organizations. This study was conducted using descriptive-survey method and using 10 experts to extract the basic components of two methods of extensive library research and Delphi technique. Finally, 31 items were categorized into three dimensions. To evaluate the validity of the model, the Level software was used. A statistical society of 220 people who were purposefully selected responded to the questionnaire questions. The main results of the research are as follows: In order to achieve agility innovation in industrial defense organizations, organizational dimensions (16 components), strategic (7 components) and industrial (8 components) should be considered.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي: شناسايي و ارائه چارچوب مؤلفه هاي نوآوري چابک در سازمان هاي صنعتي دفاعي امين پاشايي هولاسو١؛ حسين دهقانيپوده ٢؛ ابوطالب شفقت ٣؛ ناصر پورصادق 4 تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٤/٠٤ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٥/١٠ چکيده نوآوري چابک يک روش تدريجي مديريت طرح و فعاليت هاي مهندسي، فناوري اطلاعات و ديگـر زمينه هاي کسب و کار اسـت کـه هـدف آن توسـعه محصـول يـا خـدمات جديـد در يـک شـيوه بسـيار انعطاف پذير و تعاملي است .
عمده ترين نتايج پژوهش به اين قرار است : بـراي دسـتيابي بـه نـوآوري چابکي در سازمان هاي صنعتي دفاعي بايد به ابعاد سازماني (١٦ مؤلفه )، راهبردي (٧ مؤلفه ) و صنعتي (٨ مؤلفه ) توجه نمود.
بـه عبـارت ديگـر، نـوآوري چابـک «رويکردي است که در آن سازمان ها به کارايي و اثربخشي از طريق فعاليـت هـاي نـوآوري دست مييابند» (٢٠١١,Doz &Wilson ) و در مباحث دفاعي، يکي از عواملي که در برتري و پيروزيها نقش کليدي ايفا مينمايد، عامل نوآوري چابک است و به دليل : ١) ايفاي نقش در تحقيق ، توسعه و دستيابي به فناوريهاي برتر و تسليحات پيشرفته ٢) بهسازي تجهيزات ، فرايندها و ارائه خدمات پيشرفته در نيروهاي نظامي (دهقـانيپـوده و پاشايي، ١٣٩٦) نقش اساسي دارند.
در جمع بندي تعاريف از نوآوري چابک ، ميتوان بيان نمـود کـه نـوآوري چابـک يـک روش تدريجي مديريت طرح و فعاليت هاي مهندسي، فناوري اطلاعات و ديگر زمينـه هـاي کسب و کار است که هدف آن توسـعه محصـول يـا خـدمات جديـد در يـک شـيوه بسـيار انعطاف پذير و تعاملي است .