چکیده:
مقوله آموزش عالی و تأثیر پدیده جهانیشدن بر آن، تا کنون موضوعِ پژوهشهای بسیاری بوده است. بهطورکلی دست یافتن به فهم و درکی عمیق از موضوع جهانیشدنِ دانشگاه و نظام آموزشی، باید شناخت متقنی از مقولهی جهان شدن و بهویژه جهانیشدن فرهنگ در ذهن داشت. از این رو، پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به بررسی تأثیرات جهانیشدن بر آموزش عالی در ایران پرداخته است. در این مقاله، ابتدا شاخصهای پژوهش از دل ادبیات تحقیق استخراج شده و با 15 نفر از خبرگانِ آگاه و متخصص و یا دارای تجربهی تحصیل و تدریس در این حوزه در میان گذاشته شدهاند. پس از آنکه شاخصها نهایی شدند، پرسشنامه محقق ساخته به خبرگان مذکور ارائه شده تا روایی و پایایی آن به دست آید. سپس، تجزیهوتحلیل آماری بر اساس آزمونهای تی تک متغیره، رگرسیون و ... انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی واقع در سطح شهر تهران بوده که عبارتاند از: دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه سوره، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه شاهد، دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین، واحدهای تهران شمال، تهران شرق، تهران جنوب و تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در این پژوهش، تعداد 400 پرسشنامه توزیع شده است که در نهایت، 384 پرسشنامه قابل تحلیل گردآوری شده است، بدین معنا که اعضای مورد مطالعه پژوهش حاضر نیز 384 نفر از دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بوده که پرسشنامهها بر آن اساس توزیع شده است.
The topic of higher education and the impact of the phenomenon of globalization on it, so far, has been the subject of many studies. Generally speaking, a deep understanding of the topic of globalization of the university and the educational system should inevitably have a clear understanding of the issue of globalization and, in particular, globalization of culture. Therefore, the present study is of a practical nature and studies the effects of globalization on higher education in Iran. In this paper, firstly, research indicators have been extracted from the research literature and have been shared with 15 knowledgeable and expert experts or experienced education and teaching in this field. After the indicators were finalized, a researcher-made questionnaire was presented to the experts in order to prove its validity and reliability. Then, statistical analysis was performed based on single-variable t-tests, regression, and so on. The statistical population of this research is universities and higher education centers located in Tehran city which are: Tarbiat Modares University, Kharazmi University, Tehran University, Shahid Beheshti University, Iran University of Science and Technology, K. N. Toosi University of Technology, Sharif University of Technology, Amirkabir University of Technology, Soore University, University of Science and Culture, Malek-Ashtar University of Technology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Allameh Tabataba'i University, as well as units of Tehran North, Tehran East, Tehran South and Tehran West Islamic Azad University. In this study, 400 questionnaires were distributed. Finally, 384 questionnaires were analyzed. This means that 384 students from universities and higher education institutions were distributed in this study. The questionnaire was distributed on the basis of this study.
خلاصه ماشینی:
در نهايت با توجه به اهدافِ مطرح شده در تحقيق حاضر، به بررسي نتايج آن ها بـه کمـک آزمون تي تک نمونه اي پرداخته شد: نتايج آزمون تي تک نمونـه اي نشـان مـي دهـد کـه اخـتلاف معنـادار منفـي بـين ميـانگين شاخص هاي مؤلفه منابع مالي و مقدار متوسط (٣) وجود دارد.
بـه طـوري کـه مقـدار ميـانگين به دست آمده براي شاخص هاي دريافت هاي کمک مـالي مناسـب ، تنـوع بودجـه دانشـگاه هـا، کارآفريني و کاهش مرز بين علم و دانش از سه کوچک تر شده و آماره تي اين شـاخص هـا از بازه بحراني خارج شده است (سطح معناداري کمتر از ٠/٠٥ شده اسـت ) و سـطح ارزيـابي از اين مؤلفه نامطلوب است .
بـه طـوري کـه مقـدار ميانگين به دست آمده براي شاخص هاي تنـوع فرهنگـي در برنامـه درسـي، روش هـاي تـدريس جهاني، ارزيابي نتايج و نمرات ، تقويم آموزشي بين فرهنگي، عـدم تعصـب و يـک سـونگري در انتشارات دانشگاه ، استفاده از زبان انگليسي در تحقيق و آموزش ، برنامه بـين المللـي تحصـيلي و آموزش از راه دور از سخ کوچک تر شده و آماره تي اين شاخص ها از بازه بحراني خـارج شـده است (سطح معناداري کمتر از ٠/٠٥ شده است ) و سطح ارزيابي از اين مؤلفه نامطلوب است .
به طورکلي نتايج آزمون تي تک نمونه اي نشـان مـي دهـد کـه اخـتلاف معنـادار منفـي بـين ميانگين تمامي شاخص هاي مؤلفه منـابع مـالي، اسـتفاده از فنـاوري هـاي جديـد در آمـوزش ، انگيزه ها، ميان فرهنگي بودن دانشگاه ، آموزش و يادگيري در کلاس درس و مقدار متوسط (٣) وجود دارد.