چکیده:
پژوهش حاضر مقایسه تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران بوده است.از نظر اهداف، کاربردی؛ و از نوع مطالعات تطبیقی و در زمره روشهای مقایسهای میباشد. نتایج نشان داده است که کشورهای مورد بررسی توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان را به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی دورههای مختلف تحصیلی را مد نظر قرار داده اند تا دورههای مذکور نیازهای آموزشی جامعه متبوع را تامین نماید. وجه تمایز میان کشورها در اهداف دورهها نیز این است که در تربیت معلم فنلاند به تربیت معلم از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه تاکید میشود؛ در تربیت معلم کانادا یکی از مهم ترین اهداف دوره توجه به روزآمد کردن دانش و کارآیی معلمان است و در مالزی توجه به خلاقیت و نوآوری و انعطاف پذیری معلمان در راستای توسعه ملی هدف مهم تربیت معلم تلقی میشود، در تربیت معلم ایران توجه به کسب دانشهای نظری مد نظر است. در تدوین اهداف در ایران و مالزی دولت و مجلس اما در فنلاند علاوه بر مجلس و دولت، از یافتههای پژوهشهای اجرایی و نیازسنجی مدارس و دانشآموزان محقق طراحی و اجرا بهره میگیرند. در کانادا علاوه بر مجلس، دولت، شورای مدارس و شورای معلمان نیز به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف هستند. در ایران و مالزی بر خلاف دو کشور فنلاند و کانادا صرفاً دولت و مجلس به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف در نظر گرفته میشوند.
The aim of this study was to compare teacher education in Finland, Malaysia,Canada and Iran.This research objectives, functional, and comparative studies and proximity are among the methods. According to the findings, all the countries surveyed,the development of professional competence of teachers to meet the needs of different courses of study are considered These courses provide training needs of their respective communities. The distinction between countries is also on course in teacher education from pre-school to secondary school teacher education in Finland to be stressed.The distinction between countries is also on course goals in teacher education from pre-school to secondary school Finland is stressed; Canada is one of the most important goals due to teacher training courses to update knowledge and efficiency of teachers And in Malaysia due to the creativity and flexibility of teachers in teacher education is considered important to national development goal teacher education in Iran due to the acquisition of theoretical knowledge is concerned.In developing objectives and the Malaysian government and parliament have a key role in Iran.In developing objectives in Iran and Malaysian the government and parliament have a key role, While in Finland in addition to the parliament and the government, Implementation of research findings and needs assessments design and implementation of student and school are achieved.In Canada,in addition to parliament, the government, the school board and the teachers as well as decision-making goals. In Iran and Malaysia, unlike the two countries, Finland and Canada, the government and parliament as decision-making purposes only consider attending.
خلاصه ماشینی:
در منابع نظري تربيت معلم مفاهيم عديده اي براي توصيف اين مقوله به کارگرفته شده است ؛ براي مثال آموزش دانش و تفکر به معلم و (سومخ ،٥ لي هون ،٦ ٢٠١١)، آموزش فردي معلم (گاه ،٧ ونگ ،٨ ٢٠١٤)، معلم در آموزش (بيلي ، 9 2-Laura Serdenciuc 3 -Teacher Education 4 -Helvac 5 -Somekh 6 -Lee Hoon 25 نومانبوي ،٢٠١٥١٠)، فلسفۀ تربيت معلم (دارلينگ هاموند،٢٠١٠١١).
در اين بين آگاهي از تجارب مختلف کشورهاي گوناگون در خصوص تربيت معلم ، زمينه 7 -Goh 8 -Wong 9 -Bailey 10 -Nomanbhoy 11 -Darling-Hammond 12 -Markova 1 -Huntly 3 14 -Villegas & reimers 15 -Cognitive Competencies 16 -Affective Competencies 26 هاي روشني را در بهره گيري از تجارب آنها به منظور رشد و توسعۀ آموزش وپرورش هر کشوري ترسيم خواهد کرد (نوردين ،١جميل ١٨و همکاران ، ٢٠١٤).
مقايسۀ محتواي آموزشي (رجوع شود به تصویر صفحه) - (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول بالا، همۀ کشورهاي بررسي شده به ارائۀ دروس اصلي پايه ها و دوره هاي تحصيلي مختلف از ابتدايي تا متوسطه پرداخته و همچنين به ارائۀ دروسي مبتني بر روش هاي تدريس و يادگيري توجه کرده اند؛ اما داراي تفاوت هايي نيز هستند، بدين شرح که در کشورهاي فنلاند، مالزي و کانادا به مبحث فناوري اطلاعات و ارتباطات در تربيت معلم توجه ويژه اي مي شود.