چکیده:
در حیطۀ شغلی، پدیده فرسودگی شغلی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفهای را تشکیل میدهد و پژوهش های فراوانی به روش کمی در راستای آن انجام شده است؛ اما پژوهش کیفی که بتواند این رفتار را به شکل گستردهای مورد بررسی قراردهد، بسیار اندک است. پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربیات زیسته معلمان از پدیده فرسودگی شغلی انجام گرفت. مطالعه حاضر از نوع کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بود. در این مطالعه 20 معلم دوره ابتدایی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. بعد از تحلیل نتایج 4 مضمون اصلی و 16 مضمون فرعی استخراج گردید و مشخص شد در تعریف فرسودگی شغلی، نمونهها، منابع، و راهکارهای رفع فرسودگی شغلی بین تجربیات زیسته معلمان با پیشینه همسویی وجود دارد.
Phenomenon of Job Burnout is an inevitable part of professional life. There are many quantitative studies in this area, but few qualitative studies have investigated this problem. This study was conducted to investigate teachers' lived experiences of Job Burnout. This is a qualitative study with a phenomenological approach. In this study, 20 elementary school teachers were selected using Purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed using Smith’s method. After data analysis, 4 main themes and 16 sub-themes were extracted. It was revealed that in the definition of Job Burnout, examples, Sources, and Job Burnout relief strategies, there is a consistency between the teachers' lived experiences and background.
خلاصه ماشینی:
[%%ابتدای جدول%%بررسی تجارب زیسته معلمان از فرسودگی شغلی: مطالعه پدیدارشناسانه محمّد باردل1*، قهرمان مددلو2، نسرین حسین پور3 و مسعود ولی زاده4 Investigation of Teachers Lived Experiences of Job Burnout: A Phenomenological Study Mohammad Bardel1*, Ghahreman Madadloo2, Nasrin Hosain Poor3 and Masoud Valizadeh4 تاریخ دریافت: 29/09/1398 چکيده در حیطۀ شغلی، پدیده فرسودگی شغلی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفهای را تشکیل میدهد و پژوهش های فراوانی به روش کمی در راستای آن انجام شده است؛ اما پژوهش کیفی که بتواند این رفتار را به شکل گستردهای مورد بررسی قراردهد، بسیار اندک است.
در پایان، نبود کارایی حرفهای شامل احساس عدم کفایت و عدم صلاحیت به دلیل عدم اعتماد به نفس میباشد ( 5 ; Tan"/>; Tan"/>، 2014)؛ بدین معنی که فرسودگی شغلی یک سندرم جسمانی ـ روانی مرتبط با ش Neveu Grayson & Alvarez Yasai & Ahmadi Johnson Tay, Earnest & Tan اثر استرس شغلی طولانی مدت رخ داده و به صورت تخلیه هیجانی و احساس نامطلوب و عدم سازگاری با شغل بروز مییابد (ساعتچی، 1393).
از آنجا که استرس همیشگی در کار برای ع Hakanen & Schaufeli Pejuskevic & Tosevski & Priebe & Toskovic Koc, Arslan, & Topaloglu Bianchi Cox, Tisserand, & Taris میشود، در اینجا سعی در شناسایی مشکلات فرسودگی شغلی معلمان با توجه به تجارب زیسته آنان داریم.
یافتهها پس از تجزیه و تحلیل دادهها 4 مضمون اصلی و 16 مضمون فرعی استخراج گردید که میتواند نشان دهنده تجارب زیسته معلمان از فرسودگی شغلی باشد که در جدول (1) هر یک از این مضامین آمده است.