چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین تنظیم هیجانی و جرأْتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی در بین دانشآموزان متوسطه انجام گرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه هدف، دانشآموزان متوسطه شهرستان هریس بوده که از طریق روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در ادامه جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز از سه پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی (2001)، پرسشنامه جرأتمندی شرینگ (1980) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف(1989) استفاده شده که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است؛ مقدار آنها به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 0/93، 0/90 و 0/92 محاسبه گردید. در این پژوهش جهت آزمون فرضیهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، درصد، آزمون کولموگرف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره در محیط نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره نشاندهنده آن است که بین متغیرهای تنظیمهیجانی و جرأتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد، همچنین مشخص گردید تنظیمهیجانی و جرأتمندی بهطور معنیداری میتوانند 0/67 از کل واریانس بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را پیشبینی کنند.
The purpose of this study was to identify the relationship between emotional regulation and daring with psychological well-being among high school students. In this study, descriptive correlational research method was used. The target population was high school students in Harris County who were selected based on cluster sampling method. First, 320 students were selected according to Krejcie and Morgan table. Then, three questionnaires, including Garnefsky’s (2001) emotion regulation, Shering’s (1980) Daring questionnaire, and Ryff’s (1989) psychological well-being questionnaire, were used to collect the required data. The content validity of the questionnaires was checked and their reliability was estimated using Cronbach’s Alpha, which turned out to be 0/93, 0/90 and 0/92 respectively. Descriptive and inferential statistics such as mean, percentage, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression were used to test the hypotheses. The results of Pearson correlation and multivariate regression tests showed that there is a significant relationship between emotional regulation and daring variables with the students’ 'psychological well-being and also it was found that emotional regulation and daring can account for about 67 percent of the students' psychological well-being total variance.
خلاصه ماشینی:
[%%ابتدای جدول%%رابطة تنظیم هیجانی و جرأْتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه (مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه شهرستان هریس) آیتاله فتحی1، سعید شریفیرهنمو2* ، حامد احمدزادهسرای3، مجید شریفی رهنمو4 و حمید حاجیزاده5 The Relationship between Emotional Regulation and Daring with Psychological Well-Being among High School Students' (A Case Study: Harris County High School Students) Ayatollah Fathi1, Saeid Sharifi Rahnmo2*, Hamed AhmadZadeh Saray3,Majid Sharifi Rahnmo4,Hamid Hajizadeh5 تاریخ دریافت: 21/07/1398 چکيده پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین تنظیم هیجانی و جرأْتمندی با میزان بهزیستی روانشناختی در بین دانشآموزان متوسطه انجام گرفت.
بنابراین Hauser, Pudrovska, & Springer Cheng & Furnham Dillon & Ritchey & Johnson & LaBar Goteze & Pekrun & Hall & Huge Ryff بیماری یا ناتوانی نیست؛ بلکه حالتی از رفاه است که با توجه به آن، فرد قادر است با استرسهای معمول زندگی کنار آمده، از نظر شغلی و اجتماعی مفید واقع شده و بهعنوان بخشی از جامعه با دیگران مشارکت و همکاری کند (نل 1 ،2011).
جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان متوسطه شهر هریس بوده که براساس استعلام بهعمل آمده از آموزش و پرورش منطقه مذ Deci & Ryan Keyes Simpson, Hughes, Snyder جمعاً به تعداد 1740 نفر میباشند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای و با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر به عنوان نمونه تعیین و انتخاب گردیدند.