چکیده:
اصلیترین کارگزاران برنامه درسی و نظام آموزشی، معلمان میباشند. موفقیت و شکست نظام آموزشی به معلمان آن وابسته است و در صورتی که این معلمان، هویت حرفهای منسجم و شکلگرفته داشته باشند، منجر به موفقیت نظام خواهد شد. هویت حرفهای نیز همچون سایر جنبههای هویت تحت تأثیر عوامل مختلفی می باشد؛ اما بررسی این هویت، نیازمند شناسایی عوامل مؤثر بر آن میباشد؛ به همین سبب در پژوهش حاضر، به شناسایی این عوامل پرداخته شده است. این مقاله یک مطالعه مرور نظامند است. پس از جستوجو از بانکهای اطلاعاتی، 81 مقاله یافت شد که در نهایت پس از مطالعه چکیده آنها 44 مطالعه، جهت مرور نظاممند انتخاب شد. از مرور صورت گرفته، عوامل مختلف مؤثر بر هویت حرفهای معلم، شناسایی شد. این عوامل در ۵ دسته: 1. عوامل زمینهای 2. عوامل شخصی ۳. عوامل فرهنگی – اجتماعی ۴. عوامل حرفهای و ۵. عوامل سیاسی -اقتصادی قرار داده شدند که از این میان، نقش عوامل شخصی از سایرین پررنگتر بوده و سهم بیشتری در تغییر و تکوین هویت حرفهای دارند.
Teachers are the main elements of a curriculum and education system. Success and failure of an education system depends on its teachers. If they have a coherent and well-formed professional identity, they will lead to the success of the system. Professional identity, like other aspects of identity, is affected by various factors. Studying this identity depends on the identification of such factors. Therefore, the present study is an attempt to examine these factors. This article is a systematic review study. After searching different databases, 81 articles were found. Having read the abstracts of the articles, the researchers selected 44 articles for systematic review. Various factors affecting teachers’ professional identity were identified through the review. These factors were classified into five categories including:1. Background factors 2. Personal factors 3. Cultural-social factors 4. Professional factors and 5. Political-economic factors. From among these categories, personal factors were more prominent than others and had a greater role in changing and developing professional identity.
خلاصه ماشینی:
; Wilson; 2011; ذهنيتها، سياستهاي دولتي در حوزههاي اقتصاد، محيط زيست، فرهنگ 35; An Investigation into Iranian EFL Teachers 'ProfessionalIdentity and Its Construction; Khodarahmi; 2012; حس خودکارآمدی مثبت، خودسامانی پیشرفت حرفهای، و انگیزه درونی 36; Students' voices: The lived experience of faculty incivility as a barrier to professional formation in associate degree nursing education; Del Prato; 2013; انتقال ارزشهای حرفهای از طریق برنامه درسی رسمی و پنهان توسط دانشکده %%انتهای جدول%%] [%%ابتدای جدول%%ردیف; عنوان مطالعه; نویسنده; سال; عوامل مؤثر 37; The Lived Experience of Professional Identity in Master Nursing Academics; Becker ; 2013; محل کار به عنوان یك عنصر شکل دهنده، ارتباطات، توجه اساتید به دانشجویان 38; The formation of professional identity in nursing ; Larson, Brady, Engelmann, Perkins, & Shultz; 2013; مدرسان بهعنوان مهمترین ایفاکنندههای نقش 39; Damaged professional identity as a ’barrier to Iranian nursing students clinical learning: a qualitative study; Baraz- Pordanjani ; 2014; مورد احترام واقع شدن و بهبود جایگاه اجتماعی 40; Becoming a pharmacist: the role of curriculum in professional identityformation; Noble& Coombes & Nissen & Clavarino; 2014; احساسات، انگیزه، شرایط محیطی، تعامل با همسالان، تجارب فرد 41; The nursing profession: public image, self-concept and professional identity; Hoeve, Jansen, & Roodbol ; 2014; تصویر عمومی از حرفه و عوامل مؤثر بر آن: شاملارزشهای سنتی اجتماعی و فرهنگی، ارزشهای محیطکار، آموزش 42; From the Inside out: A New Approach to Teaching Professional Identity Formation and Professional Ethic; Crigger & Godfrey; 2014; تعهد اساتید، توسعه برنامه آموزشی و روشهای آموزش 43; Constructing a nursing identity within the clinical environment: The student nurse experience ; Walker ; 2014 ; ایفاکنندههای نقش مثبت، تعلقداشتن، حمایت همتایان، توانایی تفکر انتقادی و اعتماد 44; Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students: A qualitative study.