چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان بود. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز بود که از بین آنها 310 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 50 سؤالی در این زمینه استفاده گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاه تبریز و دانشگاه فرهنگیان تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی بهعنوان روش تعیین مؤلفههای اصلی با چرخش متعامد واریماکس نیز استفاده شد. اعتبار آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید. دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS21 و با اجرای آزمونهای آماری t تک نمونهای و t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان برخورداری دانشجومعلمان از صلاحیتهای حرفهای معلمان با میانگین معیار متفاوت است. بین دانشجومعلمان گروههای آموزشی علوم پایه و علوم انسانی از لحاظ میزان برخورداری آنها از مؤلفههای پیش نیازهای معلم و آموزش و تدریس تفاوت وجود دارد؛ ولی در مؤلفههای نظارت بر پیشرفت و توان دانشآموزان، مسئولیتهای حرفهای، برنامهریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی کلاس درس و ویژگیهای شخصی معلم در بین گروههای آموزشی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین دانشجومعلمان در میزان برخورداری آنها از مؤلفههای پیش نیازهای معلم، برنامهریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی براساس جنسیت تفاوت وجود دارد.
The purpose of this study was to determine the degree of Farhangian University teacher students' possession of professional competency components. The statistical population of current descriptive survey consisted of senior teacher students of Farhangian University in Tabriz, out of whom 310 were selected as a research sample by random stratified sampling method. A researcher-made questionnaire with 50 questions was administered to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a number of professors in Tabriz University and Farhangian University. In addition, factor analysis with varimax orthogonal rotation was employed to determine the main components. Cronbach's alpha was calculated to be 0.96. Data were analyzed using SPSS 21 that yielded descriptive tests and inferential statistics (single sample t-test and independent t-test). The results indicated that the degree of teacher students' possession of these components differs from the standard mean. There existed a meaningful difference between the teacher students of fundamental sciences and those of humanities in terms of the degree of possession of teacher, teaching and pedagogy prerequisites. However, there was not observed a meaningful difference between the teacher students of different courses in terms of the other components: monitoring students' progress and ability, professional responsibilities, planning and preparation, classroom management and organization and a teacher's personal characteristics. Finally, gender caused meaningful differences between the teacher students in terms of these components: a teacher's prerequisites, planning and preparation, management and organization.