چکیده:
هدف پژوهش رابطه مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان پایه ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف و ماهیت کاربردی بود که برای انجام ان از روش توصیفی – همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 730 نفر دانش آموزان پایه ششم ابتدایی سعد آباد بوده است که با استفاده روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید .ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل سه پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ، خلاقیت تورنس و پرسشنامه مدیریت زمان بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد .بین مدیریت زمان با ابعاد خلاقیت دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد .بین مدیریت زمان با ابعاد خود تنظیمی دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. کلید واژه ها: مدیریت زمان، خلاقیت، خود تنظیمی
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بین مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد .
فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی/ مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان پایه ششم رابطه معنادار دارد.
تجزیه و تحلیل داده ها فرضیه اصلی: بین مدیریت زمان با خلاقیت و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
ماتریس همبستگی بین ابعاد یادگیری خود تنظیمی با مدیریت زمان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} **P≤01/0 *P≤05/0 بر اساس اطلاعات جدول فوق می توان متوجه شد که بین مدیریت زمان با مولفه های شناختی (33/0 =r، 01/0>ρ)، فراشناختی (34/0=r، 01/0>ρ) و باورهای انگیزشی (44/0 =r، 01/0>ρ) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری فرضیه اصلی: بین مدیریت زمان با خلاقیت و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
که نتایج نشان داد بين مدیریت زمان با خلاقیت و یادگیری خود تنظیمی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
همانطور از نتایج تحقق مشخص شد بین مدیریت زمان با خلاقیت رابطه معنادار وجود دارد در تبیین این فرضیه می توان گفت دانش اموزانی كه باور دارند مي توانند بر زمان خود تأثير داشته باشند، داراي توانايي حذف عوامل اتلاف وقت در محيط مدرسه هستند.
فرضیه فرعی اول: بين مدیریت زمان با ابعاد یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد.