چکیده:
هدف پژوهش طراحی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. این پژوهش به روش ترکیبی با راهبرد اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای باز با 17 نفر از اعضای هیات علمی متخصص در درسپژوهی، مدرسین درسپژوهی و معلمان مجری درسپژوهی انجام شد. داده ها به روش تحلیل مضمون در نرم افزار Nvivoتحلیل گردید و چارچوب ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان براساس مدل درسپژوهی و در قالب شبکه مضامین تنظیم گردید و با استفاده از معیارهای اعتبارسنجی کیفی، اعتباریابی شد. بر اساس نتایج بخش کیفی پژوهش، چارچوب ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان (مضمون فراگیر) دارای سه مضمون دانش، نگرش و مهارت (مضامین سازمان دهنده) و 51 مضمون پایه می باشد. در بخش کمی پژوهش، براساس چارچوب مذکور ابزاری تهیه و روایی و اعتبار آن در یک نمونه 30 نفره سنجیده شد. پس از تحلیل عاملی تاییدی و حذف مواردی که ارتباط مطلوبی با ملاکهای بهسازی حرفه ای نداشتند، مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی، شامل 3 ملاک(دانش، نگرش و مهارت) و 47 مولفه می باشد.
The aim of this study was designing of teachers’professional development evaluation framework based on the lesson study. The research approach was mixed sequential exploratory strategy of instrument development. In the qualitative phase by using purposive sampling and theoretical saturation, open interviews about lesson study was done with 17 faculty members and teachers. Data were analyzed by using Nvivo content analysis software. Network themes were organized in the form of basic, organizer and global themes and the fromework evaluation of teachers’ professional designed based on lesson study was formed. By using qualitative criteria, the framework was validated. The results showed that teachers’ professional development evaluation framework has three themes like knowledge, attitude and skill(organizer themes) with 51 basic themes. Then an instrument was designed based on the evaluation framework and was measured validity and reliability in a sample of 30. After verifying the factor analysis and eliminating items that did not have a good relationship with professional improvement criteria, the professional assessment scale of the study-based teachers includes 3 criteria (knowledge, attitude and skill) and 47 components.
خلاصه ماشینی:
برای نمونه، در پژوهشي که توسط استیگلر و هیبرت با عنوان شکاف آموزشی 1 بر روی برخی از دادههای تیمز در سال 1999 انجام شده است، به این نتیجه رسیدند که عامل اصلی موفقیت ژاپنیها - teaching gap استفاده از روش درسپژوهی در بهسازی حرفهای معلمان است(Stigler and Hiebert,2009.
با توجه به یافته های پژوهش یکی از ابعاد مشخصه بهسازی حرفهای معلمان شرکت کننده در دوره های درس پژوهی، توسعه دانش آنان می باشد که در مبانی نظری مربوط به حوزه بهسازی مورد تایید صاحبنظران حوزه آموزش قرار گرفته است.
یکی دیگر از ابعاد مشخصه بهسازی حرفهای معلمان شرکت کننده در دوره های درس پژوهی، توسعه نگرش آنان می باشد که در مبانی نظری مربوط به حوزه بهسازی مورد تایید صاحبنظران حوزه آموزش قرار گرفته است.
یکی دیگر از ابعاد مشخصه بهسازی حرفهای معلمان شرکت کننده در دوره های درس پژوهی، افزایش مهارت آنان می باشد که در مبانی نظری مربوط به حوزه بهسازی مورد تایید صاحبنظران حوزه آموزش قرار گرفته است.
بنابراین با توجه به نتایج تحلیل عاملی تاییدی، و حذف مواردی که ارتباط مطلوبی با ملاک های بهسازی حرفه ای نداشتند، مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی(پیوست 2)، شامل 3 ملاک(دانش، نگرش و مهارت) و 47 مولفه می باشد(جدول 3).
Effectiveness of the Training lesson study course of Knowledge and Teaching Skills of Teachers of Education Hamadan in 2011-2012 academic years.
Hamadan University(Persian) Sarkar Arani, Mohammad Reza.
Tehran: Institute for Research and Education Management(Persian)