چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان رضایت تحصیلی مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. روش تحقیق، آمیخته(کمّی-کیفی) بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایت تحصیلی دانشجویان(ترکزاده،1386؛ به نقل از محترم،1390) بود؛ روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس که در چهارمین آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شدهاند، بود(250نفر) نتایج پژوهش نشان داد که:میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان در همه ابعاد، در سطح مطلوبند و در سطح 001/ معنادار میباشند. بیشترین میانگین بعد رضایت تحصیلی دانشجویان، مربوط به بعد رضایت همکلاسی و کمترین میانگین مربوط به رضایت از محیط تحصیلی است که در سطح 001/ معنادار است. بین میانگین بعد رضایت از همکلاسی با ابعاد رضایت از ارتقاء و پیشرفت تحصیلی در محل تحصیل، رضایت از ارزیابی و پیشرفت تحصیلی و رضایت از محیط تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین بعد رضایت از تحصیل با ابعاد رضایت از استاد و همکلاسی، تفاوت زیادی بین میانگینها وجود ندارد. تفاوت معناداری میان میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان زن و مرد؛ مجرد و متأهل وجود ندارد. بین رضایت تحصیلی دانشجویان بر حسب مدرک تحصیلی؛ و دانشجویان با سهمیه آزاد و ایثارگر تفاوت معنادار وجود دارد.
The purpose of this research was to assess the academic satisfaction of the skill trainees ( called madeh28) of Farhangian University in Fars Province. The research method was a sequential exploratory blend (quantitative-qualitative). To collect data, a student satisfaction questionnaire (Turk-ezadeh, 2007; quoted from Mohtaram, 2011) which has six dimensions such as: satisfaction with education, teacher's satisfaction, satisfaction from classmates, satisfaction with promotion and Academic achievement, satisfaction with the assessment of educational progress and satisfaction with the educational environment;as well as two explanatory questions were used. Validity and reliability of this questionnaire were confirmed. The statistical population of the study include all male and female skill trainees of Farhangian university in Fars province who were admitted through the fourth educational employment test (250 trainees). Through Cochran formula and simple random sampling method, 120 subjects were selected as Statistical samples. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of this study showed that: Students' academic satisfaction average in all dimensions was at the desired level and at 0/01 significance level. The highest average of students' satisfaction was in the satisfaction of the classmates and the lowest mean of satisfaction was in the educational environment. There is a significant difference between the average satisfaction level of the classmate and the dimensions of satisfaction with promotion and academic achievement at the place of study, satisfaction with assessment and academic achievement and satisfaction with the educational environment; There is no significant difference between the average academic satisfaction of female and male students, single and married. There is a significant difference between students' academic satisfaction in terms of degrees and students with free and self-sacrificing quotas. The first priority in the list of trainees' suggestions for improving the quality of education was to invite experienced teachers to provide teaching methods in all courses, and their first priority in the list of the biggest family problem during the training course was financial problem.
خلاصه ماشینی:
در نتایج پـژوهش اباذري و نعمتی انارکی(1389) کمتر از نیمی از دانشجویان از شیوه آموزشـی خـود رضـایت داشـتند؛ دانشجویان بیشترین میزان نارضایتی(به ترتیب از بیشترین به کمترین) را از خدمات کتابخانه، منابع و کتابهاي درسی، فضاي آموزشی نامناسب، عملکـرد کـادر و در نهایـت آمـوزش استادان Moro-Eqido - House Meryland Yavapai College داشتند.
جدول شماره 10: پیشنهادات مهارت آموزان ماده 28 در ارتقاء کیفیت آموزش به ترتیب اولویت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره 11: بزرگترین مشکل خانوادگی همزمان با دوره آموزشی به ترتیب اولویت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجه گیری نتـايج ايـن مطالعـه نـشان داد كـه رضایت تحصیلی مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس در شش بعد: رضایت از تحصیل، رضایت از استاد، رضایت از همکلاسیها، رضایت از ارتقاء و پیشرفت تحصیلی، رضایت از ارزیابی پیشرقت تحصیلی و رضایت از محیط تحصیل در سطح مطلوب هستند؛ این یافته با نتایج تحقيقات ســه دانشــگاه منطقــه ساندیاگو (2002)؛ بـین و وسـپر (2012) ؛ دانشگاه مریلند (2015)؛ دانشگاه یاواپاي (2013)؛ آراسته و بنیاسدی(1391)، بهنام پور و همکاران(1391) همسو می باشد.
از نتـايج دیگر ايـن مطالعـه: تفاوت معناداری میان میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان زن و مرد؛ مجرد و متأهل وجود نداشته است؛ این یافته با نتایج تحقيقات بـین و وسـپر (2012)؛ زوار و همکاران(1386)، ایزدي و همکاران (1387)، شریف زاده و عبداالله زاده (1390)؛ محمدي و ترك زاده(1390)؛ آراسته و بنیاسدی(1391)، بهنام پور و همکاران(1391) همسو می باشد ؛ به طوریکه دانشجویان زن و مرد و همچنین، مجردها و متأهلها، کیفیت دوره مهارت اموزی را در یک سطح ارزیابی کرده اند.