چکیده:
پژوهش به صورت توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دو مرکز دانشگاهی شهید صدوقی و شهید رجایی به تعداد 1700 نفر بودند. به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد276 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه دانش فناورانه و پرسشنامه سواد سلامت دیجیتال اروپا بود. تجزیه و تحلیل دادهها نیز بر اساس آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. یافتهها نشان داد: ضریب همبستگی بین دانش فناورانه و میزان سواد سلامت دیجیتال افراد آزمودنی، در دو شیوه ی محاسبه ی همبستگی پیرسون (447/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهرهگیری از اطلاعات سلامتی دیجیتال (494/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهرهگیری از اطلاعات عمومی مرتبط با روشهای کیفیت بخشی به سلامت افراد (345/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهرهگیری از اطلاعات مرتبط با بیماریها یا جراحات خاص (151/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهرهگیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک (301/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهرهگیری از اطلاعات معالجاتی درمانی دارویی (273/0=r و 000/0=Sig)، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
The aim of the present study was to study the relationship between technological knowledge and digital health literacy about students of Farhangian university at both Sadoughi and Rajaee campuses in Kermanshah. It is descriptive research. Statistical society is all of the students in both campuses with 1700 students. Using Morgan table, 276 students were selected through multistage -random sampling as statistical sample. Research tool was European technological knowledge and digital health literacy questionnaires. Data analysis was done according to one-Sample T-test, Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient, and multi variable regression. Research Data analysis provides the following results through Pearson and Spearman correlation calculation method (Sig: 0.000, r=0.447): technological knowledge and ability of utilization of digital health information (Sig: 0.000, r=0.494), technological knowledge and ability of utilization of general information related to methods of qualify people health (Sig: 0.000, r=0.345), technological knowledge and ability of utilization of information related to specific diseases or injuries (Sig: 0.000, r=0.151), technological knowledge and ability of utilization of digital further information after going to the doctor (Sig: 0.000, r=0.301), technological knowledge and ability of utilization of treatment, therapeutic and pharmaceutical information (Sig: 0.000, r=0.273). It Also shows the results of multi variable regression analysis, by use of step by step method for mentioned variablesas: 0.429, 0.494, 0.316, 0.169, 0.150, 0.301. Accordingly, there is a meaningful and positive relationship between correlation coefficient and amount of subjects’ digital health literacy.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان داد: ضریب همبستگی بین دانش فناورانه و میزان سواد سلامت دیجیتال افراد آزمودنی، به شیوه محاسبه همبستگی پیرسون (447/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات سلامتی دیجیتال (494/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات عمومی مرتبط با روش های کیفیت بخشی به سلامت افراد (345/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات مرتبط با بیماری ها یا جراحات خاص (151/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک (301/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات معالجاتی درمانی دارویی(273/0=r و 000/0=Sig)، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
فرضیه 3: بین میزان دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات عمومی مرتبط با روش های کیفیت بخشی به سلامت در دانشجویان رابطه وجود دارد.
توانایی بهره گیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری، با استفاده از روش گام به گام برای پیش بینی توانایی بهره گیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک بر اساس متغیرهای چند گانه نشان داد که از بین 9 متغیر پیش بین (دانش فناورانه، رشته کارشناسی، رشته دیپلم، سن، محل زندگی، ابزار دسترسی به اینترنت، وضعیت اقامت، سواد پدر و سواد مادر)، سهم متغیر دانش فناورانه 301/0 است.