چکیده:
این مطالعه را پژوهشگران با هدف بررسی فرصتها و محدودیتهای درس تفکر و پژوهش از دیدگاه معلمان پایهی ششم ابتدایی انجام دادند. مطالعهی حاضر در قالب روشکیفی انجام پذیرفت. جامعهی آماری شامل معلمان کلاس ششم ابتدایی چهارمحال و بختیاری بودهاست. نمونهگیری از روش هدفمند و با رعایت قاعدهی اشباع نظری انجام شد، بهاین صورت تعداد 18 نفر معلم پایهی ششم بهعنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمهساختاریافته بوده که برای بررسی روایی آن از روایی سازه، درونی و بیرونی و برای پایایی از روش بررسی اعضا، بررسی همکار و ناظر بیرونی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که بهنظر افراد پاسخدهنده امکان استفاده از روشهای متنوع ارزشیابی، تقویت روحیهی پرسشگری دانشآموزان و تقویت مهارتهای بیان آنها، کاهش استرس و افزایش اعتماد بهنفس دانشآموزان، آشناسازی دانشآموزان با روشهای مناسب پژوهش و آشناسازی دانشآموزان با مهارتهای استفاده از فناوری روز، از جمله فرصتهای موجود در درس تفکر و پژوهش میباشد. پاسخدهندگان کمبود امکانات کمکآموزشی، عدم ارزیابی علمی از نحوهی اجرای درس تفکر و پژوهش، کمبود معلم متخصص و علاقهمند برای تدریس این درس و کمبود زمان اختصاص داده شده را بهعنوان محدودیتهای درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی دانستند.
This study has been performed by researchers in order to access to opportunities and limitations of Thought and research course in opinion of Sixth grade teachers in Chaharmahal va Bakhtiari state. This study has been performed in qualitative method. Statistical populate of this studyStatistical populate populate of this study consists of 18 Sixth grade teachers in Chaharmahal Bakhtiari state samples. Data gathering tool is semi-structural interview. Results show that best opportunities of thought and research course are : using diverse evaluating methods , supporting students to ask many questions, improving the diction of students, decreasing their stress, increasing their confidence and make them familias of researching and skills of utilizing the up-to-date technology. Limitations of thought and research course are: shortcoming of educational equipment, lack of evaluation of execution method of thought and research course, lack of special teacher and lack of teachers fond to teaching, shortcoming of allocated time.
خلاصه ماشینی:
معلمان پایه ششم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری فرصتها و محدودیتهای درس تفکّر و پژوهش را چه چیزی میدانند؟: یک مطالعهی کیفی مهدی قنبری*؛ مجید بحرینی بروجنی ؛ کبری سپهری بروجنی چكيده پرورش مهارت تفکر و روحیه پژوهشگری بهعنوان دو اصل مهمی که سالهای زیادی در برنامهی درسی دورهی ابتدایی مورد غفلت قرارگرفت، محورهای اساسی درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی هستند.
این مطالعه را پژوهشگران با هدف بررسی فرصتها و محدودیتهای درس تفکر و پژوهش از دیدگاه معلمان پایهی ششم ابتدایی انجام دادند.
پاسخدهندگان کمبود امکانات کمکآموزشی، عدم ارزیابی علمی از نحوهی اجرای درس تفکر و پژوهش، کمبود معلم متخصص و علاقهمند برای تدریس این درس و کمبود زمان اختصاص داده شده را بهعنوان محدودیتهای درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی دانستند.
پاسخگوی شماره 4عنوان کرد: ((درس تفکر و پژوهش این امکان را به معلم میده که بتونه از چندین روش برای ارزشیابی دانشآموزا استفاده کنه، در صورتیکه توی درسی مثل ریاضی این امکان وجود نداره)).
پاسخگوی شماره 6 بیان داشت: ((متأسفانه باوجود تأکید زیاد برنامهی درسی و متخصصان آموزش و پرورش بر اهمیت پژوهش، ولی دانشآموزا با راههای پژوهش آشنا نیستند، خوشبختانه بخش فعالیتهای خارج از کلاس درس تفکر و پژوهش باعث میشه بچهها تا حدودی با نحوهی گردآوری دادهها و آمادهسازی آنها برای گزارش به کلاس آشنا بشن)).
با این وجود نتایج مطالعه پیشرو نشان داد که از نظر شرکتکنندگان تعداد معلمان متخصص و علاقهمند برای تدریس درس تفکر و پژوهش کم است.