چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر گروههای مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشآموزان بود. به این منظور از بین 680 دانشآموز پسر پایه نهم ناحیه 4 شهر کرج به روش نمونه گیری خوشهای، نمونهای به حجم 60 نفر انتخاب شده و در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول به روش سنتی، گروه دوم با الگوی مشارکتی رسمی و گروه سوم با الگوی مشارکتی غیر رسمی در درس مطالعات اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند. دادههای حاصل از اجرای سه راهبرد مذکور، با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزانی که با الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی آموزش دریافت کردهاند، بیشتر از دانشآموزانی است که به روش سخنرانی مورد آموزش قرار گرفتهاند؛ اما در یادداری دانشآموزان بین الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش، الگوهای مشارکتی رسمی و غیر رسمی میتواند در پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزان موثر واقع شود.
The aim of this study was to compare the impact of formal and informal cooperative group’s on students’ academic achievement and knowledge retention. For this purpose among 680 students in grade 9 at Karaj city, 60 students were selected by cluster sampling and divided into three groups. The first group by traditional way, the second group by formal cooperative group and third group with informal cooperative group in social studies lessons were taught. Collected data from the implementation of the three strategies using covariance analysis and Tukey test were analyzed. The findings show that academic achievement and knowledge retention level of students who receive education with formal and informal collaborative groups better than students who trained by lecture method, But students’ knowledge retention between the formal and informal cooperative groups was not significant difference. According to the findings, formal and informal collaborative groups can be effective in students’ academic achievement and knowledge retention.
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزانی که با الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی آموزش دریافت کردهاند، بیشتر از دانشآموزانی است که به روش سخنرانی مورد آموزش قرار گرفتهاند؛ اما در یادداری دانشآموزان بین الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
از این رو پژوهش حاضر در صدد بررسی مقایسهای تاثیر الگوهای مشارکتی رسمی و غیر رسمی در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشآموزان پایه نهم در درس مطالعات اجتماعی است.
7 جیکساو تلفیقی اطلاعات جدول 4 نشان میدهد میزان یادداری دانشآموزانی که با روش جیگساو و روش تلفیقی در درس مطالعات اجتماعی آموزش دریافت کردهاند، نسبت به دانشآموزانی که به روش سنتی مورد آموزش قرار گرفتهاند بیشتر است.
نتایج این پژوهش نشان داد که روش تدریس جیگساو (الگوی مشارکتی رسمی) و روش تلفیقی (الگوی مشارکتی غیر رسمی) در مقایسه با روش تدریس سنتی که مبتنی بر روش سخنرانی بود، منجر به پیشرفت تحصیلی بیشتر در دانشآموزان شده است.
همچنین یافتهها نشان داد که میزان یادداری دانشآموزانی که با روش جیگساو و روش تلفیقی در درس مطالعات اجتماعی آموزش دریافت کردهاند، نسبت به دانشآموزانی که به روش سنتی مورد آموزش قرار گرفتهاند بیشتر است.
Effectiveness of cooperative learning approach (jigsaw with reward) in enhancing the academic achievement of learners in learning social science at the secondary level, Res. Reflect.
The Effect Of Jigsaw Cooperative Learning Technique On Students Understanding About Basic Organic Chemistry Concepts, Educational Researchers 4 (2): 30-37.
Effectiveness of Cooperative Learning on Girls' Achievement and Retention in the Course of General Teaching and Training Methods: A Field Experimental Study in Dubai Branch of Al-Quds open University.