چکیده:
کتاب درسی، یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری در نظام های آموزشی است. به لحاظ این اهمیت و همچنین به سبب نقش محتوای کتب درسی در برانگیختن، هدایت فعالیتها و تسهیل » کتاب کار و فناوری پایه ششم « یادگیری دانش آموزان، در این پژوهش، به تحلیل محتوای ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن پرداخته میشود. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی سال 13۱4 بود، واحد مطالعه، درسهای مندرج در کتاب مذکور شده است. واحد تجزیه و تحلیل، متن، فعالیتها و تصاویر است که برمبنای هوشهای چندگانه و مقولههای فعال کتاب مشخص شده است. نتایج به دست آمده در ابعاد هوش های چندگانه نشان میدهد که محتوای کتاب کار و فناوری ششم ابتدایی، بیشتر به هوش دیداری و کمتر به هوش موسیقیایی میپردازد.
6 است که / و درقسمت تحلیل، برمبنای فعال و غیرفعال بودن کتاب، ضریب درگیری متن 630 نشان می دهد متن کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته نشده است. ضریب 6 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری / درگیری تصاویر نیز 22 6 تعیین / نمی کند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری ۱ شد که نشان می دهد کتاب، فعالیت محور است .
we analyze the content of text, images of the Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school in 1394 according to Gardner's multiple intelligences and also based on the activity and passivity rate. The method of this study is content analysis. The statistical population was Work and Technology textbookof the sixth grade of elementary school in 1393. The findings of the study at the section of Gardner's multiple intelligences showed that (40/36) of the text, activities and practical work of this book emphasize on visual intelligence. In addition, in this book 36/85% of text, activities and practical work have dealt with physical-motor intelligence. At analysis section, based on being active or passive of the book, the involvement coefficient of text is (0/036) that shows the text of Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school has not been written actively. The involvement coefficient of the images was determined (0/22) that showed the images of book do not involve the student in learning. Also in the section of analysis of activity index of the book centrality, involvement coefficient was determined (0/9) that shows the book is activity-centered.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن مهوش خسروی ، هادی مصلح ، بی بی عشرت زمانی چکیده کتاب درسی، یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری در نظام های آموزشی است.
به لحاظ این اهمیت و همچنین به سبب نقش محتوای کتب درسی در برانگیختن، هدایت فعالیتها و تسهیل یادگیری دانش آموزان، در این پژوهش، به تحلیل محتوای «کتاب کار و فناوری پایه ششم» ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن پرداخته میشود.
فعاليت محوري، هوش های چندگانه، کتاب کار و فناوری، پایه ششم ابتدایی مقدمه گسترش دانش بشري درباره ماهیت و چگونگی یادگیري و رشد مغز در سالهای اخیر بسیاري از پژوهشگران حوزه برنامه درسی را بیش از پیش ترغیب نموده است که هرچه بیشتر و مؤثرتر از این دانش ارزشمند در جهت بهبود یادگیري و آموزش بهره گیرند.
با توجه به اهمیت و نقش تحلیل محتوا در بهبود کتابهای درسی و همچنین تحقیقات محدودی که در زمینه تحلیل محتوا کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی انجام شده است لازم دیدیم تا تحلیلی در این باره انجام دهیم.
این پژوهش در صدد است تا با تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری به بررسی میزان توجه به تفاوتهای فردی میان فراگیران براساس هوشهای چندگانه و همچنین تحلیل محتوای متن و تصاویر و فعالیتهای بر اساس میزان فعال و غیرفعال بودن این کتاب بپردازد.
دراین پژوهش، به تحلیل محتوای «کتاب کار و فناوری پایه ششم» ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر و همچنین برمبنای میزان فعال و غیرفعال بودن پرداخته میشود.