چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام برگرفته ازآیات قرآن کریم برکاهش اضطراب دانش آموزان پایه هشتم شهر شازند بود.روش پژوهش ازنوع پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون-پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزانی بود که درشرایط بالینی قرار داشتند،تعداد50نفربصورت تصادفی انتخاب شدندودردوگروه آزمایش وکنترل قرارگرفتند.ابزارپژوهشی آزمون40سوالی اضطراب کتل بود.برای تجزیه وتحلیل داده ها،ازروش های آمارتوصیفی وآماراستنباطی(آزمونt )استفاده شد.یافته های پژوهش نشان دادکه درمرحله پس آزمون،بین دوگروه آزمایش وگواه درمیزان اضطراب تفاوت معناداروجوددارد.باتوجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام برگرفته ازآیات قرآن کریم روش وراهکار موثری درکاهش اضطراب است. همچنین براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای پیشگیری ودرمان اختلالات اضطرابی در دانش آموزان،می توان روش های درمانی غیر آسیب رسان راجایگزین روش های آسیب رسان ماننددارو ودرمان های شیمیایی وخشونت وتنبیه که هنوز هم دربرخی مدارس دیده می شود،نمود. پیشنهاد می شود آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام برگرفته از آیات قرآن کریم رامدیران ، مشاوران و مربیان مدارس آن را در جهت تربیت صحیح ، پیشگیری و درمان مشکلات دانش آموزان به کار گیرند .
This study examines the effectiveness of coping strategies for reducing anxiety Islam from the Holy Quran for eighth grade students was to study species mentioned in quasi-experimental research with pretest-posttest control group was. The population includes all students who were clinical conditions, 50 randomly selected Nfrbsvrt Shdndvdrdvgrvh Qrargrftnd.abzarpzhvhshy control test of 40 questions test anxiety. For data analysis, descriptive statistics methods Vamarastnbaty (test t). Results of the study showed that the stage after test, test, and control the level of anxiety between the two groups Mnadarvjvddard.batvjh difference to the findings, we can say that the teaching of coping strategies for Islam from the Holy Quran Vrahkar method effective in reducing anxiety. Based on the findings, we can conclude that for the prevention and treatment of anxiety disorders in children, can be non-damaging therapies Rajaygzyn Mannddarv damaging methods of chemical treatment or beaten violence still seen in some schools, the. It is suggested teaching coping strategies derived from the Quran, Islam Ramdyran, consultants and trainers training schools in order to correct, prevent and treat problems of the students to operate.
خلاصه ماشینی:
کریم آبادی(1391) در تحقیقی در مورد بررسی تاثیر قرآن بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی که بر روی 80 نفر انجام شد نشان داد که در گروه آزمون (40 نفر) که با استفاده از ضبط صوت و گوشی حداقل 2 بار و هر بار به مدت 15 دقیقه قبل از عمل به آوای قرآن (آیات 1 تا 36 سوره مریم) گوش دادند میزان کاهش اضطراب نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر بوده است ازسوی دیگراخلاق و تربیت اسلامی، با ویژگی های خاص و بعد متعالی، خود تضمین کننده سعادت انسانها در همه عصر ها و ره پویان راه کمال است و فراگیری علمی و تخلق عملی به آن، با شیوه منطقی و در چارچوب برنامه های آموزشی و تربیتی، امری ضروری و لازم است.
فرضیات پژوهش آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام بر گرفته از آیات قرآن کریم بر کاهش اضطراب دانش آموزان مدرسه شبانه روزی زینب کبری (س) تاثیر دارد .
آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام بر گرفته از آیات قرآن کریم بر کاهش اضطراب آشکار دانش آموزان مدرسه شبانه روزی زینب کبری (س) تاثیر دارد .
31 25 نفر گواه همان طور که در جدول شماره 3 ملاحظه می شود در پیش آزمون بین دانش آموزان مدرسه گروه های آزمایش و گواه از لحاظ اضطراب، تفاوت معنی داری وجود ندارد چرا که در اضطراب پنهان(0.
به عبارت دیگر آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام بر گرفته از آیات قرآن کریم با توجه به میانگین اضطراب دانش آموزان مدرسه شبانه روزی زینب کبری (س) گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، موجب کاهش اضطراب گروه آزمایش شده است .
نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های مقابله ای اسلام برگرفته از آیات قران کریم و اجرای آنها بر روی گروه آزمایش دانش آموزان روش موثری درکاهش نشانه های اضطراب است.