چکیده:
هدف این مقاله بررسی شناختی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی در نگاه دانشجویان علوم تربیتی پردیس طالقانی قم بود. این مطالعه به روش کیفی انجام و دادههای آن به کمک تبیین تجربیات زیسته دانشجویان علوم تربیتی از دوره تحصیلی آنان به روش مصاحبه جمع آوری شده است. دانشجویان علوم تربیتی با دو تجربه برنامه درسی قدیم و جدید و عملیاتی شدن آن از نیمه راه روبهرو بودند. آنان چندین درس با رویکرد پژوهشی پشت سر گذاشتند. یافته عمده این مقاله نشان داد که دانشجویان نتوانستهاند بین مفهوم معلم پژوهنده و درس پژوهی تفاوت عمده ای قائل شوند. تبیین تجربیات زیسته آنان در دروس مختلف با رویکرد پژوهشی، حاکی از آن است که آنان نتوانستهاند به صورت شناختی و کاربردی، درک درست و مستقلی از دروس معلم پژوهنده و درس پژوهی کسب نمانید. تحلیل تجربیات دانشجویان در دروس عملی که مهمترین آنها، کارورزی بوده و میبایست به صورت کاربردی در دروس معلم پژوهنده و درس پژوهی، مهارت کافی به دست آورند، علم و مهارت لازم به دست نیامده است. تحلیل یافتههای این مطالعه نشان داد که تغییر برنامه درسی از نیمهراه، مطلوب نبوده و به نوعی هم برنامه قبلی آسیب دید و هم برنامه جدید به کفایت لازم نرسید.
The goal of this study was to investigate the cognitive concepts of researcher teacher and lesson study from the viewpoints of Ayatollah Taleghani campus education students. This study was conducted by qualitative method, and its data, mostly interviews, were collected through the clarification of the lived experiences of the students of educational sciences in their curriculum. Educational science students were exposed with two old and new course experiences as well as the performance of them in the midway.The major findings of this paper showed that the students could not distinguish much differences between the concept of researcher teacher and lesson study. The clarification of students’ lived experiences in different courses by means of research approach also indicated that they have failed to gain a correct and independent understanding of the concepts of researcher teacher and lesson study. When the students' experiences were analyzed, It was found that in practical courses, the most important of which is the internship course that requires both researcher teacher and lesson study as bases, the sufficient skill and knowledge have not been achieved.