چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه شکست خدمات و احیاء خدمات با وفاداری مشتریان می باشد. این تحقیق براساس هدف کاربردی و براساس ماهیت گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از مشتریان شرکتهای خدمات مسافرت هوایی در شمال غرب شهر تهران بوده و نمونه آماری مورد استفاده متشکل از 013 نفر میباشد. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه توزیع شده در میان این افراد جمعآوری گردیده و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر مبنای اهداف پژوهشی، مطالعه حاضر شامل شش فرضیه میباشد که طبق نتایج حاصله پنج فرضیه تایید و یک فرضیه رد شد. به بیان دیگر و در جامعه مورد مطالعه، شکست خدمات رابطه مثبت و معناداری با فعالیتهای احیاء خدمات دارد. همچنین فعالیتهای احیاء خدمات با وفاداری نگرشی و وفاداری شناختی رابطه مستقیم و معناداری دارد ولی رابطه فعالیتهای احیاء خدمات با وفاداری
رفتاری مورد تایید قرار نگرفت. از طرفی مطابق نتایج بهدستآمده مشخص شد که وفاداری نگرشی و وفاداری شناختی رابطه معنادار، مستقیم و پرقدرتی با وفاداری رفتاری دارد. مبتنی بر نتایج حاصل شده میتوان این گونه برداشت نمود که فعالیتهای احیاء خدمات به خوبی میتواند بر سطوح مختلف وفاداری مشتریان اثرگذاشته و از ترک سازمان از سوی ایشان جلوگیری به عمل آورد.
خلاصه ماشینی:
از فواید مورد انتظار ناشی از برنامه مالیاتی شرکت تأثیر مثبت روی سود بعد از مالیات و افزایش ارزش شرکت است، این در حالی است که اجتناب مالیاتی میتواند سرمایهگذاران را در مورد عملکرد شرکت دچار ابهام کرده و سودمندی سود گزارش شده را کاهش دهد.
[1] در این تحقیق، هدف بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی و محتوی اطلاعاتی سود گزارش شده است، طبق تئوریهای حسابداری اطلاعات افشاشده وقتی مفید تلقی میشوند که مفاهیم ارزشی داشته باشند مثلأ باعث شود که قیمت سهام تعدیل گردد [2].
درحالیکه کاهش درآمد مشمول مالیات اولین چیزی است که با اجتناب مالیاتی به ذهن میرسد، اما باید توجه داشت که آنچه برای سهامداران اهمیت زیادی دارد سود خالص است، حالآنکه اجتناب مالیاتی با تحت تأثیر قرار دادن درآمد مشمول مالیات، سود خالص را نیز به دنبال آن تحتالشعاع قرار میدهد.
این فعالیتهای اجتنابکنندگان مالیات باعث میشود که سهامداران نتوانند بهخوبی تأثیر این کارها را بر سود خالص شناسایی کنند، لذا ممکن است سود خالص را بهعنوان معیاری برای تعیین ارزش شرکت کمتر مورد توجه قرار دهند.
اگرچه هزینه مالیات با روشهای خاص مالیاتی به دست میآید اما ازآنجاکه با کسر نمودن این هزینه از درآمد مشمول مالیات سود خالص بدست می آید که مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران است لذا برنامه مالیاتی با رویکرد اجتناب از مالیات، محتوی اطلاعاتی سود را کاهش خواهد داد.
نتایج نشان میدهد که هر چه شرکت اجتناب مالیاتی بیشتری داشته باشد، تغییرات قیمت بازار سهام در نتیجه اطلاعات افشا شده این شرکتها کمتر است.
Corporate Tax Avoidance and Stock Price Crash Risk: Firm Level Analysis, Working Paper.