چکیده:
سرمایه فکری بهعنوان مولفه اساسی در هر سازمانی میباشد که میتواند برای ایجاد ثروت به کار گرفته شود و نیز در ایجاد عملکرد برای سازمانها نقش اساسی داشته باشد و با ایجاد نظامی برای بهکارگیری اطلاعات مربوط به اندازهگیری عملکرد سازمان، از طریق بهکارگیری نتایج ارزیابی عملکرد در تعیین اهداف، تخصیص منابع و آگاهی دادن به مدیران برای حفظ یا تغییر خطمشی فعلی به اهداف سازمان دست پیدا نمایند. لذا در مطالعه حاضر به بررسی ارتباط بین عناصر سرمایه فکری و عملکرد سازمانی و رضایتمندی مشتریان پرداختهشده است. تحقیق به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از نوع مطالعات توصیفی-پیمایشی میباشد. از بین کلیه کارشناسان و مسئولین سطوح مختلف سازمان تامین اجتماعی سیستان و بلوچستان شعبه یک زاهدان، تعداد 26 نفر با استفاده از روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که بین عناصر سرمایه فکری و عملکرد سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی ارتباط بین عناصر سرمایه فکری، عملکرد سازمانی و رضایتمندی مشتریان (مطالعه موردی سازمان تأمین اجتماعی استان سیستان و بلوچستان شعبه یک زاهدان) مجید جامی ، رضوانه کوچکزایی ، بهنام مرادخانی ملال * تاریخ دریافت: 30/02/1399 تاریخ پذیرش: 30/03/1399 کد مقاله: 65016 چکـیده سرمایه فکری بهعنوان مؤلفه اساسی در هر سازمانی میباشد که میتواند برای ایجاد ثروت به کار گرفته شود و نیز در ایجاد عملکرد برای سازمانها نقش اساسی داشته باشد و با ایجاد نظامی برای بهکارگیری اطلاعات مربوط به اندازهگیری عملکرد سازمان، از طریق بهکارگیری نتایج ارزیابی عملکرد در تعیین اهداف، تخصیص منابع و آگاهی دادن به مدیران برای حفظ یا تغییر خطمشی فعلی به اهداف سازمان دست پیدا نمایند.
داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحقیق نشان داد که بین سه مؤلفه انسانی، رابطه ای و ساختاری سرمایه فکری با عملکرد سازمانی کارکنان شهرداری منطقه ۵ تهران همبستگی مثبت و معناداری در سطح ۹۹ درصد وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین سه مؤلفه انسانی، رابطه ای و ساختاری سرمایه فکری با عملکرد سازمانی کارکنان شهرداری منطقه ۵ تهران همبستگی مثبت و معناداری در سطح ۹۹ درصد وجود دارد که با فرضیه دوم مطابقت دارد و همچنین با تحقیقات چشمه علی وهمکاران در سال 1396، به بررسی پژوهشی با عنوان تحلیل اثر سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران پرداخت.