چکیده:
یکی از مسائل مهم فلسفی در مبحث حرکت، مسئله «امکان یا امتناع حرکت در مجردات» می باشد. مسئله مذکور پیوند وثیقی با مسئله وجود عینی هیولا و مادۀ المواد دارد. فیلسوفان مشائی با براهینی همچون «برهان قوه و فعل» و «برهان فصل و وصل» تلاش کرده اند اثبات کنند که هیولیِ اولی وجود عینی در عالم جسمانیات دارد. و از سویی دیگر آنان حرکت را مبتنی بر وجود هیولا دانسته و بدین ترتیب از آنجا که موجودات مجرد، خالی از ماده هستند پس وقوع حرکت در مجردات را انکار کرده اند. بسیاری از فیلسوفان معاصر، با نقد براهین دال بر هیولا، وجود عینی هیولا و ملازم بودن حرکت با ماده را انکار کرده و به اثبات امکان حرکت در مجردات پرداخته اند. از دیگر مسائل مهمی که حل آنها مبتنی بر مسئله «امکان حرکت در مجردات» است، مسئله «حرکت جوهری نفس» و «تکامل نفس در برزخ و قیامت» می باشد.
In discussing about motion, the possibility or impossibility of motion in incorporeal beings is one of the essential problem. This problem has a strong relation to the problem of reality of chaos and first matter. Peripatetic philosophers, in one hand, through arguments, such as “argument by possibility and actuality” and “separation- connection proof’ have assert that the chaos is a real corporeal being. Because of incorporeal beings are, according to him, devoid of matter they have founded the reality of motion on the material reality of the chaos. So, they rejected the existence of motion in incorporeal beings. By contrast, many contemporary philosophers rejected the arguments about real existence of the chaos, and denied the correlation between real chaos and existence of motion, and, so, they have asset the possibility of motion in incorporeal beings. The other essential problem, that its solution come after the problem of ‘possibility of motion in the incorporeal beings’ is the problem of ‘essential motion in the sole’ and the problem of ‘evolution in isthmus life and resurrection