چکیده:
چکیده زبان پدیده ای اجتماعی است و همزمان با شکل گیری اولین اجتماعات بشری شکل گرفته است. ادبیات مربوط به زبان شناسی اجتماعی شامل سلسله ای از پژوهش ها در گوناگونی های زبانی است که با متغیرهای اجتماعی همبستگی دارند. این گوناگونی در گفتار در مقایسۀ با شکل نوشتاری زبان مشهودتر است و متغیرهای چندی از قبیل جنسیت، سن، تحصیلات، طبقۀ اجتماعی و موقعیت بر آن تأثیر می گذارند. در پژوهش حاضر، نویسندگان به بررسی تغییرات واجی در گویش ترکی قزوین، بر اساس تأثیرات ناشی از متغیر های اجتماعی ای از قبیل سن،و جنسیت پرداخته اند و با استفاده از روش مصاحبه و تعیین جمعیت نمونه، میزان همبستگی بین تغییرات واجی و متغیرهای اجتماعی مورد بحث را ارزیابی کرده اند. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که متغیر اجتماعی سن بیشترین تأثیر و جنسیت کمترین تأثیر را تغییرات واجی در این گویش دارند.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، نويسندگان به بررسي تغييرات واجي در گويش ترکي قزوين ، براساس تأثيرات ناشي از متغيرهاي اجتماعي سن و جنسيت پرداخته اند و با استفاده از روش مصاحبه و تعيين جمعيت نمونه ، ميزان همبستگي بين تغييرات واجي و متغيرهاي اجتماعي مورد بحث را ارزيابي کرده اند.
يافته هاي پژوهش حاضر نشان ميدهد که متغير اجتماعي سن بيشترين تأثير و جنسيت کمترين تأثير را تغييرات واجي در اين گويش دارند.
او در بخش ديگري از پژوهش خود به بررسي همبستگي ميان ويژگيهاي زباني و سبک در فارسي تهراني پرداخته است ؛ نتايج اين بررسي نيز نشان ميدهد که ميزان تظاهر برخي از ويژگيهاي زباني با ميزان توجه و دقتي که بر حسب موقعيت اجتماعي ارتباط ، موضوع و غيره صرف گفتار ميشود، ارتباط نزديک دارد.
براي بررسي و تعيين ميزان وقوع اين پديدة زبان شناختي اجتماعي و الگوهاي حاکم بر آن از ميان فرايندهاي واجي ترکي به پژوهش در مورد چهار متغير آوايي موجود در فرايند جايگزيني آوايي پرداخته شده است .
در بررسي تأثير متغيرهاي اجتماعي بر کاربرد گويش ترکي قزوين در موقعيت هاي کلامي مختلف و تبيين الگوهاي زبان شناختي اجتماعي آن از روش مصاحبه استفاده شده است .
پژوهش حاضر نشان ميدهد که مردان گروه هاي سني ذکر شده ، بيشتر از زنان به نظام واجي زبان ترکي پايبند هستند.
تحليل داده ها نشان ميدهد که عامل اجتماعي جنسيت در تغييرات واجي گويشوران ترکي قزوين مؤثر است ؛ اما اين تأثير بسيار ناچيز است .
Sociolinguistics, London: Cambridge University press.