چکیده:
یادگیرنده یکی از مهمترین مبانی عناصر برنامهدرسی میباشد که در طول تاریخ مطالعات برنامهدرسی، در منابع گوناگون بدان اشاره شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی تصورات دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا در بدو ورود نسبت به مؤلفههای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که با روش پیمایشی و پدیدارشناسی انجام پذیرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافیا ورودی مهر سال 1395پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان است که با روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 29 نفر برای مطالعه انتخاب گردید و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها نشان داد که تصورات و انتظارات دانشجومعلمان در بدو ورود نسبت به مولفههای نظام آموزشی( برنامهدرسی، فضای آموزشی، (محل تحصیل)، برنامه فرهنگی، استادان، تجهیزات و فناوری،کارکنان و سرای دانشجویی)، دانشجومعلم(مسائل، مشکلات، ویژگیها و تکالیف ) و همچنین شغل معلمی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند دارا بودن برخی دانشها و نگرشهای مورد نیاز معلمی در بدو ورود به دانشگاه است که با شناسایی آنها میتوان برنامههای درسی دانشگاه را با شرایط یادگیرندگان منطبق کرد. به عبارت دیگر با شناخت برنامهدرسی پنهان، میتوان نسبت به اصلاح برنامههای درسی آشکار، اقـدام کرد.
The learner is one of the most important foundations of the curriculum elements that have been mentioned throughout the history of curriculum studies. Accordingly, the present study seeks to examine student teachers perceptions of geography at the beginning of their training about the components of the educational system of Farhangian University. This research is a kind of applied research that has been done by survey method and phenomenology. The statistical population includes all students of Geography Education entering in October 2016, Hakim Ferdowsi Campus of Farhangian University. The sample size of 29 people was selected through available sampling method. Data was collected. The findings showed that students' perceptions and expectations about the components of the educational system (curriculum, educational space, cultural program, professors, equipment and technology, staff, student hall), student-teacher upon entry (Problems ,attributes and homework) As well as the teaching job has unique characteristics such as having some of the knowledge and attitudes needed by the teacher upon entering the university that can be identified by programs which adapted to a university curricula to learners. In other words, by recognizing the hidden curriculum, the students attempt to modify the explicit curricula.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که تصورات و انتظارات دانشجومعلمان در بدو ورود نسبت به مولفه هاي نظام آموزشي( برنامه درسي، فضاي آموزشي، (محل تحصيل )، برنامه فرهنگي، استادان ، تجهيزات و فناوري،کارکنان و سراي دانشجويي)، دانشجومعلم (مسائل ، مشکلات ، ويژگيها و تکاليف ) و همچنين شغل معلمي داراي ويژگيهاي منحصر به فردي مانند دارا بودن برخي دانش ها و نگرش هاي مورد نياز معلمي در بدو ورود به دانشگاه است ١ - مدرس دانشگاه فرهنگيان ٢ - دانشجوي دکتراي فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي و مدرس دانشگاه فرهنگيان که با شناسايي آن ها ميتوان برنامه هاي درسي دانشگاه را با شرايط يادگيرندگان منطبق کرد.
از اين رو اين پژوهش به بررسي تصورات و انتظارات بدو ورود دانشجومعلمان رشته آموزش جغرافيا نسبت به مؤلفه هاي نظام آموزشي دانشگاه فرهنگيان در پرديس حکيم فردوسي پرداخته است و از آن جا که دانشجومعلمان پس از دانش آموختگي به شغل معلمي و تدريس خواهند پرداخت ؛ تصور و ادراک آنان نسبت به شغل معلمي نيز مورد کاوش قرار گرفته است .
٢- چه تصوري از حرفه معلمي داريد؟ به عبارت ديگر شغل معلمي داراي چه ويژگيهاي است ؟ ٣- فکر ميکنيد در طول چهار سال تحصيل چه تکاليفي بر عهده شماست که بايد نسبت به انجام آنها اقدام نماييد؟ ٤- فکر ميکنيد چه مسائل و مشکلاتي در طول تحصيل وجود خواهد داشت که نيازمند صبر، حوصله و سازگاري از جانب شماست ؟ همان طور که ذکر شد روش تجزيه و تحليل اطلاعات بدست آمده تحليل محتواي پاسخ هاي مصاحبه شوندگان از طريق کدگذاري بوده که براي هر کدام از سوالات جداگانه مضامين مربوطه استخراج شده است ؛ البته سعي شده مضامين خيلي کلي در قسمت يافته ها ذکر نگردد تا به روشني بتوان تصورات و انتظارات دانشجومعلمان را تبيين کرد.