چکیده:
هدف: مفهوم اشتیاق تحصیلی ازجمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت به کار برده شده است. پژوهشها نشان دادهاند خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری با مؤلفههای اشتیاق تحصیلی مرتبط هستند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر جوانرود در سال تحصیلی 96-95 بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای نمونهای به حجم 306 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودتنظیمی عاطفی، مقیاس اهمالکاری رفتاری و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. یافتهها به کمک نرمافزار spss20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گامبهگام دادهها تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بین خودتنظیمی عاطفی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و بین اهمالکاری رفتاری با اشتیاق تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. ضریب همبستگی متغیر خودتنظیمی عاطفی با اشتیاق تحصیلی برابر با 48/0 است، همچنین ضریب همبستگی متغیر اهمالکاری رفتاری با اشتیاق تحصیلی 36/0- است. دیگر نتایج نشان داد که خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری توان پیشبینی اشتیاق تحصیلی را دارند. نتیجهگیری: بنابراین احتمالاً بهبود خودتنظیمی عاطفی و کاهش اهمالکاری رفتاری با افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان رابطه دارد.
Purepose: The concept of school engagement is one of concepts used by various researchers in the area education and training. Researches has shown emotional self-regulation and behavioral procrastination are related to the components of school engagement. So, the purpose of this study was to investigate the role of emotional self-regulative, and behavioral procrastination in anticipation of students" school engagement. Way: The research was descriptive, correlational type. The population consisted of all highschool students in Javanrood in 2017, By cluster random sampling a sample size of 306 persons were selected. For data collection, emotional self-regulation, behavioral procrastination and school engagement questionnaires were used. The findings were done using spss20 using Pearson correlation and multivariate regression analysis in stepwise method. Results: The results showed that there is positive relationship between emotional self-regulation and school engagement and the negative relationship between behavioral procrastination and school engagement. The correlation coefficient of the variable emotional self-regulation with school engagement is 0.48, Also, the correlation coefficient of Behavioral procrastination with school engagement is -0.36. Other results showed that emotional self-regulation and behavioral procrastination can predict school engagement. Conclusion: Thus, improving emotional self-regulation and reducing behavioral procrastination may be associated with increased student school engagement.
خلاصه ماشینی:
نقش خودتنظيمي عاطفي و اهمال کاري رفتاري در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانش آموزان The Role of Emotional Self-Regulation, and Behavioral Procrastination in Predicting Students' Academic Enthusiasm.
پژوهش ها نشان داده اند خودتنظيمي عاطفي و اهمال کاري رفتاري با مؤلفه هاي اشتياق تحصيلي مرتبط هستند.
لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش خودتنظيمي عاطفي و اهمال کاري رفتاري در پيش بيني اشتياق تحصيلي دانش آموزان بود.
نتيجه گيري: بنابراين احتمالاً بهبود خودتنظيمي عاطفي و کاهش اهمال کاري رفتاري با افزايش اشتياق تحصيلي دانش آموزان رابطه دارد.
عابدي (١٣٨٤) در پژوهشي فراتحليل نشان داد يادگيري خودتنظيمي يکي از عوامل مهم مرتبط با انگيزش و اشتياق تحصيلي دانش آموزان است .
از آن جا که درباره ارتباط دو متغير خودتنظيمي عاطفي و اهمال کاري رفتاري با اشتياق تحصيلي مطالعات اندکي انجام شده است و از طرفي اهميت اشتياق دانش آموزان به مدرسه در زندگي شخصي و اجتماعي افراد ايجاب ميکند تا ارتباط اين متغيرها با اشتياق تحصيلي بررسي شود.
به اين معنا که نمرات افراد در متغيرهاي (پيش بين ) خودتنظيمي عاطفي و اهمال کاري رفتاري و (متغير ملاک) اشتياق تحصيلي داراي توزيع نرمال است .
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که بين خودتنظيمي عاطفي و اشتياق تحصيلي با ضريب همبستگي پيرسون (٠٤٨=r) رابطه مثبت وجود دارد که در سطح ٠/٠١ معنادار است .
هم چنين نتايج نشان داد که بين اهمال کاري رفتاري و اشتياق به مدرسه ضريب همبستگي پيرسون (٠/٣٦- =r) وجود دارد که در سطح ٠/٠١ معنادار است .