چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی جهت ایجاد آرشیو دانشگاهی در دانشگاه خلیج فارس انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 20 نفر از کتابداران و 185 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس به عنوان ذینفعان آرشیو دانشگاهی در دانشگاه خلیج فارس بودند که مجموع آنها 205 نفر و بر اساس فرمول کوکران نمونه مستخرج از آن 132 نفر شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که مبتنی بر مبانی نظری و پیشینههای پژوهش حوزه آرشیو دانشگاهی بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانه و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمون تی تک نمونهای) انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش در چند بخش اصلی در ملزومات آرشیو (منابع و اسناد، قالبها و فرمتها، دانش عمومی و تخصص کارکنان آرشیو، برخورداری از ضوابط اخلاقی، مهارتهای فنی کارکنان، تجهیزات و امکانات لازم و ملزومات ساختمان) دستهبندی شد. نتیجهگیری: بر اساس الگوی پیشنهادی مطالعه حاضر، مؤلفههای آرشیو دانشگاهی به صورت زیر تقسیمبندی شدند: منابع و اسناد در 4 گروه، قالبها و فرمتها در 13 گروه، دانش عمومی و تخصصی کارکنان در 4 گروه، ضوابط اخلاقی در 4 گروه، مهارتها فنی کارکنان، تجهیزات و امکانات در 7 گروه و ملزومات ساختمان در 2 گروه.
Purpose: The main purpose of the present research was to provide a pattern for creating university archives at the Persian Gulf University. Methodology: The methodology of the current applied research was survey, descriptive and analytical. The research population consisted of 20 librarians and 185 faculty members of the Persian Gulf University as the stakeholders of the university archives at the Persian Gulf University. Out of a total of 205 people, a sample of 132 was selected according to the Cochran formula. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire based on theoretical foundations and research literature in the field of university archives. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, median, and mean), and analytical statistics (single sample t-test). Findings: The findings of the research were categorized in several main sections in the archival requirements (resources and documents, formats and document types, general knowledge and archives staff skills, ethical standards, staff technical skills, equipment and facilities, and building requirements).
خلاصه ماشینی:
)، کتاب ، نشريه ، اسناد کاغذي ، روزنامه ها، نسخ خطي )، دانش عمومي و تخصصي کارکنان در ٤ گروه (آشنايي با کتب تخصصي آرشيو و ساير منابع مرتبط آرشيو، آشنايي با منابع و برنامه هاي بين المللي آرشيو، مواد آرشيوي و گذراندن دوره هاي آموزشي مرتبط ، آشنايي کلي با علم آرشيو و انجمن ها و مجامع آرشيوي )، ضوابط اخلاقي در ٤ گروه (آيين نامه هاي اخلاقي کتابخانه هاي دانشگاهي ، قوانين آرشيوي و قوانين حقوق مالکيت فکري ، حفظ صحت و تماميت منابع در برابر آسيب ها و دستکاري عمدي و سانسور)، مهارت ها فني کارکنان (حفاطت و نگهداري از منابع ، گردآوري منابع از روش هاي مختلف ، ارزيابي و انتخاب منابع ، فهرست نويسي و رده بندي منابع و دسترسي کاربران به منابع )، تجهيزات و امکانات در ٧ گروه (تجهيزات ايمني ، تجهيزات دما و رطوبت و قفسه هاي مناسب ، تجهيزات عکسبرداري از منابع و ثبت منابع ، تجهيزات مربوط به مطالعه کاربران ، تجهيزات حفاظت و مراقبت از منابع ، تجهيزات رايانه اي ، دستگاه هاي خواننده منابع ديداري و شنيداري ، چاپگر و دستگاه هاي نمايش ) و ملزومات ساختمان در ٢ گروه (مصالح و تجهيزات عايق بندي مربوط به وضعيت هوا و ديگر تجهيزات ساختماني حفاظتي ).