چکیده:
\پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ارتباطی ذهن آگاهی با شادکامی بهواسطه نقش خوددل سوزی،
عزت نفس و تنظیم هیجان در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود.
نمونه آماری پژوهش شامل 210 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز
تالش در نیم سال اول سال تحصیلی 1396 - 97 بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و -
پرسشنامه شادکامی آکسفورد، مقیاس تنظیم هیجان گراتز و رومر، پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبرگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ و فرم کوتاه مقیاس شفقت خود را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج نشان داد ضرایب مسیر مستقیم استاندارد شده، بین متغیرهای خود دلسوزی، و عزت نفس، با متغیر ملاک شادکامی معنادار بود و این متغیرها به صورت مستقیم با شادکامی رابطه داشتند(10/0>P) متغیر پیش بین ذهن آگاهی به صورت غیرمستقیم و از طریق متغیرهای خود دلسوزی و عزت نفس، با شادکامی رابطه داشت (10/0>P) همچنین ضریب مسیر مستقیم استاندارد شده، بین متغیر پیشبین تنظیم هیجان با شادکامی
(10/0>P) معنادار نبود. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که ذهن آگاهی،خوددلسوزی و عزت نفس در شادکامی دانشجویان نقش داشتند.
خلاصه ماشینی:
نمونه آماري پژوهش شامل ٢١٠ نفر از دانشجويان دختر و پسر مقطع کارشناسي دانشگاه پيام نور مرکز تالش در نيمسال اول سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ بود که به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و پرسشنامه شادکامي آکسفورد، مقياس تنظيم هيجان گراتز و رومر، پرسشنامه ذهن آگاهي فرايبرگ و مقياس عزت نفس روزنبرگ و فرم کوتاه مقياس شفقت خود را تکميل نمودند.
1- Emanuel, Updegraff, Kalmbach & Ciesla 2- Siegel 3- Kols, Sauer, Walach 4- Bester, Naidoo & Botha 5- Bellin 6- self- compassion 7- Raab 8- Shapira 9- Soysa, & Wilcomb 10- self- esteem 273 برخورداري از عزت نفس يکي از ويژگيهاي شخصيت بهنجار است .
فقدان تنظيم هيحان (يا تنظيم ناسازگارانه ) ميتواند در افسردگي، اضطراب ، اختلالات خوردن و اختلال شخصيت مرزي (مارتين و داهلن ٨، ٢٠٠٥) و پرخاشگري نقش دارد (تاگر، گود و برامر٩، ٢٠١٠) و توانايي افراد براي 1- Badri Bajaj, Gupta, Pande 2- Erozkan, Dogan, Adiguzel 3- Zamir 4- emotion regulation 5- Aldao, & Nolen-Hoeksema 6- Elliott, Watson, Goldman, & Greenberg 7- Goleman 8- Martin& Dahlen 9- Tager, Good, & Brammer 274 تنظيم حالات هيجاني دشوار ميتواند منجر به کاهش رفتارهاي پرخاشگرايانه گردد (روبرتون ، دافرن و باکس ١ ، ٢٠١٢).
(به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج روابط غيرمستقيم متغيرها در جدول (٥) نيز نشان ميدهد که ، از ميان متغيرهاي پيش بين ، ذهن آگاهي از طريق متغير عزت نفس با ضريب اثر ٠/٤٦ داراي بيشترين اثر غيرمستقيم بر متغير شادکامي بوده است .