چکیده:
هدف اصلی این پژوهش" ارائه مدل مدیریت استعداد مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز " می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی به شمار میآید. جامعه اماری این پژوهش شامل شامل 1110 نفر از مدیران و معاونین مدارس متوسطه شهر شیراز می باشند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان شامل 290 نفر مشخص شد.که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده(با در نظر گرفتن این نکته که برای هر مدرسه حداقل یک نفر مدیر یا معاون به عنوان نمونه اختیار شود) اقدام به انتخاب نمونه مورد پژوهش شده است.در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته 39 گویه ای استفاده شده است. روایی ابزار پژوهش از طریق روایی سازهای مورد تأیید واقع شده و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 0.899 بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای آزمون ساختاری و مدل نهایی مدیریت استعداد در مدارس شهر شیراز نشان می دهد در مجموع ضرایب مسیر مربوط به مولفه جذب استعداد دارای بالاترین ضریب مسیر و در جایگاه دوم مولفه ارتقاء استعداد و در جایگاه سوم ارزیابی و کشف استعداد و در جایگاه چهارم نیز مولفه حفظ استعداد و در نهایت در جایگاه پنجم مولفه آموزش قرار دارد..
The main objective of this research is "providing talent management model for high school principals in Shiraz". This research is applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it is a survey type. The survey population included 188 schools and 1110 people Director and Vice-Presidents. The sample size was determined through the Morgan table of 290 people. Using a simple random sampling method (taking into account the fact that at least one manager is elected for each school, as an example), the sample was selected. In this research, a 39-item researcher-made questionnaire was used. The validity of the research tool was confirmed through the validity of the instruments. The research tool was also obtained through the Cronbach's alpha of 0.899. The results of the implementation of the structural test and the final model of talent management in Shiraz schools indicate that the path coefficients of the attraction component have the highest path coefficient and in the second place the component of the promotion of talent and in the third place of evaluation and discovery of talent and in the fourth place It is also a component of retaining talent and ultimately in the fifth place of education component.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از اجرای آزمون ساختاری و مدل نهایی مدیریت استعداد در مدارس شهر شیراز نشان می دهد در مجموع ضرایب مسیر مربوط به مولفه جذب استعداد دارای بالاترین ضریب مسیر و در جایگاه دوم مولفه ارتقاء استعداد و در جایگاه سوم ارزیابی و کشف استعداد و در جایگاه چهارم نیز مولفه حفظ استعداد و در نهایت در جایگاه پنجم مولفه آموزش قرار دارد..
(١٨ p;٢٠١١; Hosseini) در نهایت اینکه ، با توجه به آنچه گفته شد و اهمیت و تاثیر مدیریت استعداد بر مولفه های عملکرد و کارایی و اثربخشی منابع انسانی و سازمانی این پژوهش به دنبال ارائه مدل مدیریت استعداد در مدارس متوسطه شهر شیراز می باشد.
با توجه به اهداف مورد اشاره سوالات تحقیق به شرح زیر می باشد: بین مولفه های اصلی مدیریت استعداد چه رابطه ای وجود دارد؟ مدل مناسب مرتبط با مدیریت استعداد مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز کدام است ؟ ماکولم ١(٢٠١٧) در پژوهشی با عنوان "تئوری و عمل در مدیریت استعداد" به مطالعه تاریخچه مرتبط با مدیریت استعداد پرداخته است .
G. (2015),Impact Of Talent Management On Organisational Performance Of Nigerian Banks, International Journal of Science Research and Technology , Volume 1 Issue 2, p p 38-43.
(2016)Talent management motives and practices in an emerging market:A comparison between MNEs and local firms, Journal of World Business ,Volume: 51, Issue 2, February 2016, Pages 278–293 Thunnissen .