چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه نوین هوشآزمای تهران استنفورد- بینه در تشخیص کودکان ناتوان یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- زمینهیابی بود. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی پایههای اول تا سوم دوره ابتدایی در شهرستان ماکو بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه تشخیصی، 50 دانشآموز دارای اختلال یادگیری انتخاب شدند و 50 دانشآموز عادی به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان همتا انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نسخه پنجم هوشآزمای تهران استنفورد-بینه (2008) جمعآوری و با آزمونهای ضریب همبستگی و تحلیلهای روانسنجی مرتبط با اعتبار و روایی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که این آزمون برای شناسایی کودکان دارای ناتوانهای یادگیری از ویژگیهای روانسنجی؛ تجانسدرونی، ضریب ثبات، رواییتشخیصی و روایی ملاکی مطلوبی برخوردار است. خرده آزمونهای حافظه فعال کلامی، دانش غیرکلامی، دانش کلامی، استدلال سیال غیرکلامی و حافظه فعال غیرکلامی از رواییتشخیصی مطلوبی برخوردار هستند. همچنین حافظه فعال و دانش در تشخیص ناتوانیهای یادگیری از عوامل قطعی محسوب میشوند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که نسخه نوین هوشآزمای تهران استنفورد- بینه یک ابزار مناسبی برای شناسایی کودکان دارای ناتوانی یادگیری میباشد. لذا پیشنهاد میشود برای تشخیص دقیق و معتبر ناتوانیهای یادگیری از این ابزار استفاده شود.
Objective: Present research aimed to study psychometric properties of revised version of Tehran- Stanford-Binet intelligence scale in diagnosis of children with learning disabilities.
Method: Methodology was descriptive - survey. Population was all students with learning disability and normal students in grades 1-3 in elementary schools of Makoo city. 50 students with learning disabilities were selected by purposeful sampling and diagnostic interview and 50 normal students were selected thourogh match students. data were collected using 5th version of Tehran- Stanford-Binet intelligence scale and was analyzed by correlation and psychometric analysis of reliability and validity.
Results: Results indicated that this test have desirable psychometric properties in internal homogeneity, stability coefficient, diagnostic and criterion validity in diagnosis of learning disabilities. subtests of verbal active memory, nonverbal knowaldege, verbal knowaldege, nonverbal fluid reseaning, nonverbal active memory have desirable diagnostic validity. also active memory and knowaldege are conculsive factors in diagnosis of learning disabilities.
Conclusion: Results provide some evidence that revised version Tehran- Stanford-Binet intelligence scale is an appropriate tool in diagnosis of children with learning disabilities. Therefore, it is recommended to use this tool in acurate and valid diagnosis of learning disabilities.