چکیده:
همهگیری بیماری کووید 19 و اقداماتی که دولتها برای پیشگیری از گسترش این بیماری انجام دادند سبب شد تا دادوستد در بسیاری از حوزههای اقتصادی مانند گردشگری، خودروسازی، حمل و نقل هوایی، ورزش و غیره بسیار کاهش یابد. پیامد کوتاه مدت این رخداد کاهش درآمد بنگاهها و پیامد بلند مدت آن در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن بسیاری از شرکتهای متوسط یا بزرگ خواهد بود. برای پیشگیری از چنین وضعیتی و بهویژه به رکود کشیده شدن اقتصاد، کشورها میتوانند با دادن کمکهای مالی مستقیم یا غیرمستقیم بنگاهها را در خروج از بحران یاری کنند. برای آنکه چنین کمک-هایی خود پیامد ضدرقابتی بر بازار نداشته باشد، سیستمهای حقوق رقابت قواعد ویژهای را برای پیشبینی و اجرای کمک-های دولتی مقرر میکنند. در این مقاله به بررسی سازوکارهای موجود در حقوق رقابت اتحادیه اروپا و نقش نهادهای اروپایی و ملی در پیشبینی، پیادهسازی و کنترل کمکهای دولتی خواهیم پرداخت. سیستم مورد مطالعه به دلیل پیشبینی اصل ممنوعیت کمک دولتی و نیز راهکارهای گوناگون برای دادن کمک دولتی در شرایط استثنایی، توانسته است میان اصل رقابت آزاد در بازار مشترک و نیاز به دخالت دولت در کمک به بنگاههای در خطر آشتی برقرار کند. چنین سازوکاری هنوز در ایران به درستی پیشبینی نشده است و کمکهای دولتی بدون نظارت پیشینی میتوانند سبب نابرابری میان بنگاه-های عمومی و خصوصی و کوچکتر شدن بخش خصوصی شوند.
The spread of Covid-19 and the measures taken by governments to prevent the spread of the disease have greatly reduced trade in many areas of the economy, including tourism, automotive, aviation, sports, and more. The short-term consequence of this event will be a decrease in corporate income and the long-term consequence will be that many medium or large companies are on the verge of bankruptcy. To prevent such a situation, and especially from stagnating economies, countries can help firms emerge from the crisis by providing direct or indirect financial assistance.In order for such aids not to have an anti-competitive effect on the market itself, competition law systems establish special rules for the forecasting and implementation of State aids. In this article, we will examine the existing mechanisms in EU competition law and the role of European and national institutions in the forecasting, implementation and control of State aids. The system under study has been able to reconcile the principle of free competition in the common market with the need for government intervention in helping firms at risk, due to the anticipation of the principle of prohibition of government aid and various strategies for providing government aid in exceptional circumstances. Such a mechanism has not yet been properly enacted in Iran, and State aids without prior supervision could lead to inequality between public and private enterprises and the shrinking of the private sector.
خلاصه ماشینی:
6. Règlement (UE) n ° 1407/2013 de la Commission du 18 décembre 2013 relatif à l’application des articles 107 et 108 du traité sur le fonctionnement de l’Union européenne aux aides de minimis Texte présentant de l'intérêt pour l'EEE.
بـر اسـاس آراي گونـاگون ديوان ، منابع عمومي «همة ابزارهاي مالي را دربرمي گيرد که بخش عمـومي بتوانـد بـه شـيوه اي مؤثر براي پشتيباني از بنگاه ها به کار گيرند، چه اين ابزارها بخشي از منابع مالي هميشـگي ايـن de prendre en considération et non la situation des organismes distributeurs ou gestionnaires de l’aide » ; CJCE, arrêt du 2 février 1988, Van der Kooy e.
Que les avantages qu’une telle intervention dans la formation des prix comportent pour les distributeurs du produit ne sont pas accordés en effet, ni directement ni indirectement, au moyen de ressources d’Etat au sens de l’article 92 »; CJCE, arrêt du 17 mars 1993, Sloman Neptun, Affaire C.
کارويژة کميسيون در شناسايي کاهش دادوستد بازرگاني از آنجا که کمک دولتي به يک يا چند بنگاه بايد پيامد کاهش دادوستد را داشته باشد تـا آن را ناسازگار با بازار اروپايي بدانيم ، تشخيص چنين کاهشي کاري مهم و البته سخت خواهـد بـود؛ زيرا بايد از يک سو کمک نابرابر را از پياده سازي سياست هاي اقتصادي جدا کرد و از سوي ديگر، پيامد پيش بيني شده در معاهده را نيز بررسي و ارزيابي نمود.