چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پرسشنامۀ مربوط به سنجش میزان آمادگی دانشآموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانههای عمومی برای یادگیری مادام العمر ازنظر اعتبار و قابلیت گردآوری دادههای تکرارپذیر است.
روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطۀ کاربر کتابخانههای عمومی شهر بیرجند است. از این تعداد، 201 نفر حجم نمونه را تشکیل میدهند که بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. پرسشنامۀ آمادگی یادگیری مادامالعمر با اقتباس از پرسشنامۀ کانیو (2010) ترجمه، بومیسازی و متناسبسازی شد و روایی ابزار بهشیوۀ روایی محتوا، تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 82/0 به دست آمد که نشاندهندۀ پایایی مناسب ابزار است.
یافتهها: طبق یافتههای بهدستآمده، ضریب همبستگی مولفههای پرسشنامه برای مولفههای آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 88 درصد و برای مولفههای آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت در یادگیری 60 درصد و مولفههای آمادگی یادگیری خودراهبر و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری 56 درصد است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و نظرات متخصصان تایید و مدل تحلیل عاملی تاییدی با برآوردن شاخص برازش مورد پذیرش قرار گرفت.
اصالت/ارزش : در پژوهش حاضر، سه مولفه آمادگی یادگیری مادامالعمر شامل آمادگی خودراهبر و آمادگی برای غلبه بر موانع مشارکت و آمادگی برای پاسخ به تحریک برای یادگیری اعتباریابی شد که این ابزار در پژوهشهای سنجش آمادگی یادگیری مادامالعمر کاربران در کتابخانههای عمومی بهعنوان مراکز یادگیری مادامالعمر قابلاستفاده است. این ابزار همچنین میتواند در پژوهشهای مختلفی که هدف آنها بررسی وضعیت و عوامل مرتبط با آمادگی یادگیری مادامالعمر است استفاده شود.
Purpose: The purpose of this study is to validate the questionnaire on the lifelong learning readiness of high school users of public libraries.
Methodology: This research is an applied and descriptive-correlational study. The statistical population consists of the high school users of public libraries from whom 201 students were selected by using the random sampling method. The questionnaire of readiness for lifelong learning were translated, localized and adapted from the Kungu's questionnaire (2010). The validity of the questionnaire was verified in terms of content validity by using confirmatory factor analysis and its reliability was assessed using the Cronbach's alpha for each indicator and the whole tool. The reliability value was 0. 82, which indicated the suitability of the tool .
Findings: According to the findings of this study, the correlation coefficient between the components "self-directed learning readiness" and "readiness to overcome the barriers to participation in learning" was 88% , and between the components "readiness to respond to triggers for learning" and "readiness to overcome the barriers to participation in learning" was 60% , and betwwen the components "self-directed learning readiness" and "readiness to respond to triggers for learning" was 56%. Validity of the questionnaire was verified in terms of the content validity and by asking for the opinions of experts, and the confirmatory factor analysis model was applied by satisfying the fit index .
Originality/value: The tool applied in the present research can be used in the studies on lifelong learning readiness of users of public libraries as the lifelong learning centers. It can also be used in various studies aimed at assessing the status and factors associated with lifelong learning readiness .
خلاصه ماشینی:
آمادگي يادگيري مادام العمر، کتابخانه هاي عمومي، دانش آموزان مقطع متوسطه ، اعتباريابي ابزار تحقيقـات اطـلاع رسـاني و کتابخانـه هـاي عمـومي؛ فصـلنامۀ Research on Information Science and Public Libraries; The Quarterly Journal of Iran Public علمـي- پژوهشـي؛ دورة ٢٥، شـمارة ٢، پيـاپي ٩٧، تابسـتان Successive ;٢.
Validation of Lifelong Learning Tool for Public Librarians' Users in High Schools Maryam Habibi MSc Student of KIS, University of Birjand, Birjand, Iran habibimaryam4@gmail.
Research on Information Science and Public Libraries; The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation; ISSN:1027-7838; Indexed in ISC, SID & MagIran Vol. 25, No. 2, Successive No. 97, Summer 2019 292 مقدمه يادگيري مــادام العمــر١ فرايندي است که طي آن افراد ازطريــق فرصــت هــاي يادگيري ، دانش ، مهارت ها و علايق خود را در زندگي رشد و توسعه مـي دهنـد (سـولماز٢، ٢٠١٧؛ بـرهمن ، ١٣٩٥؛ کشاورزي ، ١٣٩٥).
Litzinger &Wise& Lee&Simpson, & Joshi 8.
مزاياي سـنجش آمـادگي يـادگيري مـادام العمـر در کـاربران دورة متوسـطه ايـن اسـت کـه آمادگي آنان را براي يادگيري مادام العمر ميسنجد و نتايج حاصل از آن براي مـديران و متوليـان کتابخانه هاي عمومي که در نظر دارند کتابخانـه هـاي عمـومي را بـه مرکـز يـادگيري مـادام العمـر تبديل کنند مفيد خواهد بود و هم براي تصميم سازان آموزش و پرورش کـه تعلـيم وتربيـت نسـل جوان خلاق بر عهدة آنان است ، کمـک کننـده خواهـد بـود.