چکیده:
همانگونه که در اسلام براساس نیازهای فردی، احکام ثابت و متغیری مشخص شده است در حوزه احکام و اختیارات حکومتی و برای اداره جامعه براساس شرایط زمان و مکان نیز قلمرو احکام وجود دارد. در این میان جایگاه 'مصلحت' بهعنوان حلال بحرانها در شرایطی که با پدیده تزاحم مصلحتها مواجه هستیم یکی از مهمترین بحثها در حکومت دینی است، بهویژه در عقد معاهدات که حکومت میبایست با توجه به مادیات و معنویات، مصلحت کمتر را فدای مصلحت بااهمیتتری نماید. به نظر میرسد سیره عملی رسول اکرم (ص) در عقد معاهدات صدر اسلام، میتواند پاسخگوی مناسبی برای این مسئله باشد. بنابراین در رویکرد راهبردی به مصلحت در صلح حدیبیه این دو پرسش مطرح است:مصلحت مستخرج در اقدام به مذاکره در معاهده حدیبیه چه بوده و چه ضوابطی را پیامبر (ص) در این معاهده اعمال کرده است؟ از مطالعه و تحلیل معاهده صلح حدیبیه بهعنوان مهمترین معاهده حکومت نبوی با روش هرمنوتیک شلایرماخر که روشی تحلیلی-تاریخی است، این پاسخ به دست آمد: 'مصلحت' در این معاهده امری بوده است که برمبنای اوضاعواحوال سیاسی- اجتماعی و با توجه به مسئله اهم و مهم، موقتاً در شرایط حدیبیه اتخاذشده و مذاکره با مشرکان با توجه به همین شرایط وقت، راهبردیتر از مبارزه بوده و ضوابط حاکم بر این معاهده عبارت است از: 1-با پیشنهاد دشمن و از ناحیه قدرت باشد. 2-قطعاً باعث توقف جنگ و کشتار شود. 3-برطرفکننده تحریمها و تأمینکننده امنیت و آزادی مسلمین باشد. 4-بیشترین امتیاز را با کمترین هزینه نصیب مسلمین کند. 5-راه هرگونه بهانهجویی را بر دشمن ببندد.6-راه بازگشت را در صورت عهدشکنی دشمن فراهم سازد.
As in Islam fixed and variable rules have been deter minded based on individual needs in the field of government ruling and powers and for the administration of society based on the conditions of the time and place there is also the realm of ruling.In the meantime, the position of “Expediency” as a solution to crises in situation which we are faced with a phenomenon of Conflict of expediency is one of the most important issues in religious governance. “Especially” in the treaties contracting that according to materials and spirituality, government should sacrifices less valuable to more important expediency. Therefore, if we want to consider “Expediency” as a strategy to achieve important goals in treaties the question is: what is the “Expediency” in concluding treaties of the Islamic government and by what criteria and components is it possible to identify the most important and important? It seems that the practical life of the Prophet (PBUH) in concluding the early treaties of Islam can be a good answer to this question. This answer has been obtained from the study and analysis of the Hudaybiyyah Peace Treaty as the most important treaty of the prophetic government with the artistic method of Schleiermacher, which is the historical_ analytical method. “Expediency” is something that based on the socio_ political situation, temporarily issues only the option of choosing a suitable alternative to the original (main) rule, given the important issue. The component of “Expediency” in the treaties are also included. 1- at the suggestion of enemy and it must be in the realm of power. 2- definitely cause to stop war and the killing. 3-Eliminates sanctions and ensure the security and freedom of Muslims. 4-to give the Muslims the highest point with lowest cost. 5- close any way to make excuses for the enemy. 6- provide a way back for enemy in case of abjuration