چکیده:
سهم بالای قند و شکر از انرژی مصرفی کشور بیانگر وابستگی شدید بدین محصولات در سبد غذایی بسیاری از خانوارهای ایرانی است. بنابراین، شناخت ترجیحات مصرفکنندگان این نوع محصولات برای سیاستگذاری و برنامهریزی بسیار اهمیت دارد. در این راستا، در مطالعة حاضر، بهمنظور بررسی تغییر ترجیحات مصرفکنندگان مناطق شهری ایران برای محصولات قند و شکر در فاصله سالهای 1386 تا 1395، از آزمون ناپارامتری ترجیحات آشکارشدة ضعیف (WARP) استفاده شد. نتایج بررسی اصل WARP نشان داد که در سالهای 1388، 1389 و 1390، تناقضاتی در ترجیحات مصرفکنندگان این محصولات وجود داشته و فرضیه پایایی ترجیحات مصرفکننده نقض شده است؛ و بهنظر میرسد که افزایش تعرفه بر شکر وارداتی یکی از دلایل مهم نقض این فرضیه باشد.
Survey of revealed preferences of Iranian citizens for sugar and lump Mohammad Reza Kohansal and Elahe Azam Rahmati Abstract The high proportion of sugar and lump of sugar of energy’s consumption shows that many Iranian households are extremely dependent on these products in their food bundle. Therefore, recognizing consumer preferences for the types of products is very important for policy making and planning. In this study, it was investigated the structural changes in consumer preferences between (2007)-(2017) years. To achieve the goal non-parametric approaches is used that is based on Weak Axiom of Revealed Preference (WARP). The results of nonparametric approach indicated that there is an inconsistency in the WARP matrix in years of 2010, 2011 and 2012. The assumption of the reliability of consumer preferences has been violated in these years, which an important reason for it is increasing tariffs of imported sugar. JEL Classification: D11 Keywords: Preferences, Sugar, lump of sugar, WARP matrix.
خلاصه ماشینی:
آزمون هاي ناپارامتري ترجيحات آشکارشده راهي اسـت کـه بـه همين منظور پيشنهاد شده است (٢٠٠٦ ,Varian) و اين انتظار را منعکس مي سازد که انتخاب هاي مشــــاهده شــــدة يــــک فــــرد بايــــد درجــــه مشخصــــي از ســــازگاري را نشــــان دهــــد (١٩٨٠ ,Henderson and Quant)، بدين معني که با مقايسه هزينه هاي ترکيبات مختلـف کالاهـا در موقعيت هاي قيمتي مرتبط مختلف ، مي توان استنباط کرد که يـک مجموعـه از کالاهـاي معـين مرجح بر مجموعـه هـاي ديگـر اسـت .
Weak Axiom of Revealed Preference (WARP) ٢٦٤ K-W نشان داد کـه در سـال هـاي ١٩٩٨ و ٢٠٠١، ترجيحـات مصـرف کننـدگان گوشـت در کـاين کشور، به ترتيب ، به دليل بحران مالي آسيا و بيماري جنون گاوي ژاپني ، دچار شکست ساختاري شده است .
Direct Revealed Preference (DRP) ٢٦٦ رابطه (١)، درايه هاي قطر اصلي که مخارج سبدهاي انتخاب شده در هر کدام از سال هـاي مـورد مطالعه توسط مصرف کننـدگان اسـت ، عـدد يـک را بـه خـود مـي گيـرد.
٢٧٠ جدول ٣- ماتريس WARP نرمال شده براي مصرف کنندگان قند و شکر کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: يافته هاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) وجود پنج جفت نقض از کل ٤٥ جفت درايـه موجـود در ماتريس (معادل مقدار نسبتا قابل توجه يازده درصد) نشـان مـي دهـد کـه بـراي تشـخيص نقـض ترجيحات (وجود شکست ساختاري در ترجيحات يا اثرگـذاري پارامترهـاي غيرسيسـتماتيک )، بايد از آزمون هاي کروسکال - واليس (K-W) استفاده شود.