چکیده:
فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به
دنبال نظرات و تحقیقات جدید فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روز افزونی شده است تا جایی که بسیاری
موفقیت و شکست سازمان را نتیجه فرهنگ و ارزش های فرهنگی حاکم بر آن سازمان میدانند. در نهایت
نتیجه آن شد که فرهنگ سازمانی که شامل مجموعه ای از ارزشه ا، باورها، عقاید و مفروضات مشترک
حاکم بر سازمان است، بر رفتار و اندیشه نیروی انسانی شاغل در نظام آموزشی اثر میگذارد و آنها را در
تطابق با محیط خارجی و انسجام درونی کمک می نماید. چنانچه فرهنگ سازمانی حاکم بر نظام آموزشی
و مدرسه فرهنگی قوی، مثبت، سالم، تحول گرا باشد، شاهد تحول آفرینی نیروی انسانی در نظام آموزشی و
بهره وری بالای آنها خواهیم بود. هدف این مقاله بررسی فرهنگ سازمانی و ارزش های فرهنگی حاکم بر
سازمان آموزشی و مدرسه و تاثیراتی که فرهنگ سازمانی براین نظام آموزشی دارد، میباشد. و همچنین به
تعریفی از فرهنگ و فرهنگ سازمانی و ارتباط فرهنگ سازمانی با نظامآموزشی پرداخته شده است.
اطلاعات نیز با استفاده از روش کتابخانه ای، مقالات، کتب و منابع اینترنتی جمع آوری شده است و ابزار
گردآوری آن فیش برداری میباشد.
خلاصه ماشینی:
به دنبال نظرات و تحقيقات جديد فرهنگ سازماني داراي اهميت روز افزوني شده است تا جايي که بسياري موفقيت و شکست سازمان را نتيجه فرهنگ و ارزش هاي فرهنگي حاکم بر آن سازمان ميدانند.
در نهايت نتيجه آن شد که فرهنگ سازماني که شامل مجموعه اي از ارزش ها، باورها، عقايد و مفروضات مشترک حاکم بر سازمان است ، بر رفتار و انديشه نيروي انساني شاغل در نظام آموزشي اثر ميگذارد و آنها را در تطابق با محيط خارجي و انسجام دروني کمک مينمايد.
بنابراين با توجه به موارد مطرح شده هدف اين مقاله بررسي "فرهنگ سازماني و ارزش هاي فرهنگي حاکم بر سازمان آموزشي و مدرسه " ميباشد.
اين مقاله به بررسي و بيان : مفاهيم فرهنگ ، انواع و ويژگيهاي آن ؛ سازمان ، فرهنگ سازماني، عوامل و اجزاي آن ؛ ارزش ها و باورها؛ ارزش هاي فرهنگي؛ سازمان و فرهنگ مدرسه ؛ فرهنگ سازماني در نظام آموزشي و در نهايت به نقش مدرسه در آموزش ارزش ها، نيز پرداخته است .
رسالت مديريت سازمان هاي آموزش وپرورش بهره برداري از تجارب ، استعدادها، توان فکري منابع انساني بويژه مديران و معلمان خود است و اين امر مهم در قالب فرهنگ سازماني غني که خواسته ها و نيازها و انتظارات دانش ، تواناييها و مهارت ها در آن تناسب پيدا کرده يا به طور هماهنگ و همسو شده باشد، به آساني دست يافتني است .
(In Persian) __ Yousefi, J, (1997), "On the Relationship between School Organizational Culture and Educational Development in Shiraz City High Schools", MA thesis, College of Psychology, University of AllamehTabatabaei.