چکیده:
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی اضطراب اجتماعی بر مبنای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان معلول جسمی- حرکتی شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر معلول جسمی-حرکتی در سال تحصیلی 95-94 در مقطع متوسطهی اول و دوم شهرستان شیراز بودندنتایج نشان داد از بین مولفههای خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (p<0/01، r=0/41) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی (p<0/01، r=0/26)با ترس از ارزیابی منفی رابطه معنی داری دارد. علاوه بر این، از بین مولفههای حمایت اجتماعی، حمایت هیجانی/اطلاع رسانی (p<0/01، r=0/24) و حمایت مهربانی (p<0/01، r=0/24)با اجتناب و اندوه عمومی رابطه معنیداری دارد. از بین مولفههای خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (p<0/01، r=0/32) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی (p<0/01، r=0/36) با اجتناب و اندوه عمومی رابطه معنیداری دارد. همچنین مولفههای حمایت اجتماعی با اجتناب و اندوه در موقعیتهای جدید رابطه معنیداری ندارد. همچنین، از بین مولفههای خودکارآمدی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی با اجتناب و اندوه در موقعیتهای جدید رابطه معنیداری دارد .(p<0/01، r=0/26) نتایج رگرسیون نشان داد از میان مولفههای خودکارآمدی اجتماعی، تنها خودکارآمدی برای کنترل شناختی بهطور معنیداری ترس از ارزیابی منفی (p<0/01، b=0/04) اجتناب و اندوه عمومی (p<0/01،b=0/27) و اضطراب و اندوه در موقعیتهای جدید (p<0/01، b=0/27) را پیشبینی میکند. با توجه به رابطه منفی مولفههای حمایت اجتماعی، با اضطراب اجتماعی، پیشنهاد میشود که درمانگران و متخصصان حوزه بهداشت روان، به نقش این متغیر در مداخلات درمانی توجه بیشتری نشان دهند.
he purpose of this study was to predict social anxiety based on social support and social self-efficacy in physically-motorized disabled teens in Shiraz. Results showed that among the components of self-efficacy, self-efficacy for cognitive control (r = 0.41) and self-efficacy for control Emotional (r = -0.26) with a significant negative relationship with fear of negative evaluation. In addition, there was a significant relationship between social support components, emotional support / information (r = -0.24), and the support of kindness (r = -0.24) with general avoidance and distress. Among the components of social self-efficacy, self-efficacy for cognitive control (r = 0.32) and self-efficacy for emotional control (r = -0.36) is significantly correlated with avoidance and general grief. Also, there are no significant relationships between social support components with avoidance and distress in new situations. Also, among the components of self-efficacy, self-efficacy for cognitive control (r = 0.26) is significantly related to avoidance and grief in new situations. Regression results showed that among the components of social self-efficacy, only self-efficacy for cognitive control was significantly lowered by fear of negative evaluation (p <-0.401) and avoidance and general grief (p = 0.27) and anxiety and Predicts grief in new situations (p <0.01). Regarding the negative relationship between social support components and social anxiety, it is suggested that therapists and mental health professionals should pay more attention to the role of this variable in treatment interventions.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد از بین مؤلفه های خودکارآمدی اجتماعی ، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (٠٠١>p،٠٤١ =r) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی با ترس از ارزیابی منفی رابطه معنی داری (٠٠١>p ،٠/٢٦-= r) دارد.
Sherborne and Stewart کنترل شناختی و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی) با ابعاد اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب و اندوه عمومی و اجتناب و اندوه در موقعیت های جدید) در میان دانش آموزان معلول جسمی- حرکتی بود.
Vernberg, Abwender, Ewell & Beery 6.
نتایج نشان داد که از بین مؤلفه های خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی با ترس از ارزیابی منفی و با اجتناب و اندوه عمومی رابطه ی معنیداری دارد.
Coles, Turk, Heimberg & fresco 2 .
چهارمین نتیجه پژوهش نشان داد که از میان مؤلفه های حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی ، تنها خودکارآمدی برای کنترل شناختی به طور معنی داری اضطراب و اندوه در موقعیت های جدید را پیش بینی می کند.
همچنین هیچ یک از مؤلفه های حمایت اجتماعی، نمره ی اضطراب کل را پیشیبینی نمیکند که نتیجه ی حاصله با نتایج حاصل از پژوهش های پژوهش لموس ٢ و همکاران (٢٠١٣)، لاندمن و پیترز و کارلین ٣(٢٠٠٥)، علی پور، سجادی ، ستاره فروزان و خدمتی (١٣٨٨)، نیسی، شهنی ییلاق و فراشبندی (١٣٨٥)، کاپرا و استکا (٢٠٠٥)، کلارک و ولز (١٩٩٥)، رئوفی، ترخان و قربان شیرودی (١٣٩١) مغایر است .
همچنین ، پنجمین نتیجه پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه های خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی نمره ی اضطراب کل را پیش بینی میکنند.