چکیده:
در دنیای امروز، با تکیه بر رسانه اداره میشود یا حداقل چنین به نظر میرسد، زیرا بدون جلب رضایت
اکثریت مردم که معمولا تحت تاثیر رسانه هستند جامعه دوام نخواهیم آورد. در این مقاله که با استفاده از
مطالعات کتابخانهای صورت گرفته با بررسی مفاهیم امنیت و رسانه و همچنین نقش آنها و تاثیرشان را در
امنیت روانی و ملی را مورد تحقیق قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
ساموئل هانتينگتون استاد کرسي حکومت در دانشگاه هاروارد نيز در مقاله رويارويي تمدنها که در سال ١٩٩٣ به چاپ رسيد و در مجامع مطالعاتي و روابط بين الملل انعکاس گسترده يافت منبع اصلي برخورد در جهان جديد را داراي ماهيت فرهنگي ميداند نه اقتصادي وي تفاوتهاي موجود بين تمدنها را اساسي ذکر ميکند و با اشاره به افزايش روند خودآگاهي تمدني ميگويد: روابط بين المللي به گونهاي فزاينده به سمت غربي شدن حرکت کرده است چنانکه تمدنهاي غيرغربي نقش بازيگر را به عهده دارند و روابط بين غرب و ديگران محور اصلي سياستهاي جهاني خواهد بود کانون ديگري را در آينده غرب و چند کشور اسلامي کنفوسيوسي ميداند هانتينگتون با اشاره به اين موارد و ذکر مثالهاي گوناگوني از رشد خوداگاهي تمدني در نقاط مختلف و شرح سرشت تمدنها راهکارهايي را که بايد سياستمداران غرب در کوتاه مدت و بلندمدت مورد توجه قرار دهند عرضه ميکند راهکارهايي که در حقيقت گوشه اي است از تفکر حاکمان کشورهاي غربي است از ديد او منافع غرب به روشني ايجاب ميکند همکاري و يگانگي بيشتري در درون تمدن خود به ويژه بين اجزاي اروپايي و آمريکايي شمالي آن به وجود آورد دامني قدرت نظامي کشورهاي کنفوسيوسي را محدود کند و اختلافات و درگيريهاي موجود بين کشورهاي اسلامي و کنفوسيوسي را مورد بهرهبرداري قرار دهد از گروههايي که در درون تمدنهاي ديگر به ارزشها و منافع غرب گرايش دارند پشتيباني کند و آن دسته از نهادهاي بين المللي را که منعکسکننده منافع ارزشهاي غربي هستند و به آنها مشروعيت ميبخشند تقويت و تشويق کنند آنچه در راهکارهاي پيشنهادي هانتينگتون اين که بسياري از آنها در حال حاضر عملي شده و يا در برنامه ريزيهاي استراتژيکي قرن مورد توجه قرار گرفته قابل تحمل است اين نکته است که اين برنامهها از چه طريق قابل اجراست ايا ميتوان در اين مبارزه فرهنگي نقش رسانهها را ناديده گرفت و از چه طريقي مي تواند بر نقاط مورد اختلاف کشورهاي اسلامي کنفوسيوسي دست بگذارد و بر آنها اصرار ورزد آيا اين کار جز از طريق تضعيف اتحاديههاي منطقه خطرناک و بياثر کردن فرهنگ خلاق و نوآور ديگران امکانپذير است؟ سواد رسانه اي: آموزش سواد رسانهاي در برگيرنده آن دسته از فرايندهاي شناختي که در تفکر انتقادي مورد استفاده قرار ميگيرند کارگاههاي آموزشي و برنامههاي درسي رسانهها بر ارزشهاي اخلاقي رهيافت مصونيتساز و تدافعي واکنش توام با تشخيص بيننده انتقادي مقاومت ضدرسانه اي و انقلاب مصرفکنندگان تاکيد ميورزند برنامه هاي استقرايي سواد رسانهاي تفکر انتقادي مستقل را ترويج ميدهند محتوايي رسانهاي براي پيش بيني پيامد قرار گرفتن در معرض رسانه ها بسيار محدود است معنا در آن که مخاطبان وارد تجربه رساني خود ميسازند برداشت گزينشي بافتي که در آن از رسانهها استفاده ميکنند همسازي و علت و چگونگي استفاده از آنها از رسانهها استفاده و رضايتمندي قرار ميگيرد برنامه درسي سواد رسانهاي براي موفقيت نياز به مشارکت و همکاري معلمان مديران متخصصان و والدين دارد.