چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش شناختی رفتاری به والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال
نارسایی توجه / بیش فعالی در کاهش نشانههای رفتاری کودکان ADHD بود. طرح پژوهش شبه
آزمایشی و با روش پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش
آموزان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی پسر مقطع ابتدایی به تعداد ٥٧ نفر بودند که در نواحی ٢،
٣ و ٤ تحصیل میکردند. روش نمونهگیری به صورت جامعه در دسترس بود که از بین دانش آموزان
دارای اختلال ADHD که به مراکز مشاوره آموزش و پرورش مراجعه کرده بودند، تعداد ٣٠ نفر که
بیشترین نمره را درمقیاس SNAP IV فرم والدین کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفی به
دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس والدین گروه آزمایش در ٨ جلسه ٩٠ دقیقهای آموزشی
شرکت کردند در حالیکه والدین گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات
آموزشی، والدین هر دو گروه مجددا فرم SNAP-IV را تکمیل کردند که دادههای پیش آزمون و پس
آزمون هر دو گروه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس بررسی شد و نتایج به دست آمده نشان
داد که: آموزش شناختی رفتاری به والدین در کاهش نشانههای ADHD کودکان تاثیر دارد
.(P <0/01)
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارتهاي شناختي رفتاري والدين کودکان داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي بر کاهش نشانه هاي ADHD تکتم قاسم زاه ١.
com@soltanzadeh90 چکيده هدف اين پژوهش بررسي اثر بخشي آموزش شناختي رفتاري به والدين داراي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي در کاهش نشانههاي رفتاري کودکان ADHD بود.
پس از پايان جلسات آموزشي، والدين هر دو گروه مجددا فرمSNAP-IV را تکميل کردند که دادههاي پيش آزمون و پس آزمون هر دو گروه با استفاده از روش تجزيه و تحليل کوواريانس بررسي شد و نتايج به دست آمده نشان داد که: آموزش شناختي رفتاري به والدين در کاهش نشانه هاي ADHD کودکان تاثير دارد .
(P واژه هاي کليدي: آموزش راهبردهاي رفتاري- شناختي، نارسايي توجه، بيش فعالي مقدمه: اختلال بيش فعالي- نارسايي توجه (ADHD)،١ از جمله شايع ترين اختلالهاي دوران کودکي است که علاوه بر محدوديتهايي که براي کودک مبتلا در زمينه هاي تحصيلي و اجتماعي به وجود ميآورد، در صورتي که مورد درمان واقع نشود فرد مبتلا را در سراسر زندگي محدود ميکند و ميتواند زمينه ساز ناهنجاريها و اختلالهاي ديگر شود.
٠١ کمتر است، لذا ميتوان با احتمال %١ خطا بر اساس نتايج اين پژوهش گفت که: آموزش شناختي رفتاري به والدين داراي کودکان مبتلا به اختلال ADHD در کاهش نشانههاي نارسايي توجه اين کودکان تأثير دارد.
با توجه به نتايج اين تحقيق يکي از بهترين روشهاي اصلاح رفتار در کودکان ADHD آموزش شناختي رفتاري به والدين آنها است 1.