چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی سطح یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد بر میزان استفاده آنها از کتابهای کمک آموزشی در سال 1398 انجام پذیرفت. این مطالعه یک طرح تحقیقی نیمه آزمایشی بود که شامل پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری میشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی یکی از مدارس ابتدایی شهر مهاباد در سال 98 بودند. نمونه با توسط روش نمونهگیری خوشهای، 40 آزمودنی انتخاب شدند. و در این پژوهش معلمان به پرسش نامه عملکرد تحصیلی سطح یادگیری دانش آموزان پاسخ دادند. گروه آزمایش از کتب کمک آموزشی استفاده کردند و گروه کنترل هیچ کتب کمک آموزشی استفاده نکردند. سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری 20-SPSS با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون عملکرد تحصیلی سطح یادگیری دانش آموزان ابتدایی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی دار وجود دارد. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کتابهای کمک آموزشی بر افزایش عملکرد تحصیلی سطح یادگیری دانش آموزان ابتدایی موثر میباشد.
The purpose of this study was to investigate the factors affecting the educational performance of primary school
students in Mahabad on their use of educational help books in 1398. This study was a quasi-experimental
research design including pre-test and post-test with control group and follow-up period. The statistical
population of the study consisted of all elementary students in one of the primary schools of Mahabad city in
year 98. Samples were selected by cluster sampling method from 40 subjects. In this study, teachers responded
to the students' learning performance questionnaire. The experimental group used educational help books and the
control group did not use any educational help books. The data were analyzed by SPSS software using
covariance analysis. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of pretest
and post-test academic performance of elementary students in the experimental and control groups. It can be
concluded from the findings of the study that teaching aids are effective in enhancing the academic performance
of primary school students.
خلاصه ماشینی:
از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کتابهای کمک آموزشی بر افزایش عملکرد تحصیلی سطح یادگیری دانش آموزان ابتدایی مؤثر میباشد.
با این اوصاف آموزش و پرورش میکوشد با توجه به حس کنجکاوی و پرسشگری دانش آموزان ابتدایی و درک بهتر مفاهیم پایه، با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی و روشهای نوین تدریس و بهرمندی از از معلمان مجرب به این مهم دست یابد همچنین علاقه وافر خانوادهها به داشتن فرزندان با هوش و نخبه، باعث شده تا اولياء نسبت به فراهم نمودن کتابهای کمک آموزشی و ...
معلمان با استفاده از شیوههای تدریس و امکانات آموزشی سعی دارند از طریق انتقال محتوای این کتابها، معرفت و بینشهای جدیدی در دانش آموزان ایجاد کنند دانش آموزان نیز از طریق خواندن، فهمیدن و درک محتوای کتابها به حقایقی پی میبرند که در صورت به کار گیری آن اطلاعات میتوانند کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند (معتمد نژاد، محمد حسین ۱۳۸۳).
حسینی (۱۳۷۹) درباره نقش و جایگاه اساسی کتابهای غیر درسی در فرایند یادگیری و یاددهی معتقد است: اگر یک بسته آموزشی در اختیار دانش آموزان، اولیاء و مربیان قرار دهیم، در آن بسته میتوانیم کتاب کمک غیر درسی را تعریف کنیم، تا همه برای تسهیل انتقال دانش، با تثبیت دانش در دانش آموزان و با ایجاد انگیزه علمی از آن استفاده کنند (سلیمانی،1393).