چکیده:
با استفاده از شبکههای مجازی، دانشآموزان و معلمان میتوانند حوزهی یادگیری را به بیرون از مدرسه و محدودهی کلاس درس وسعت دهند و با یکدیگر به تعامل و تبادل اطلاعات بپردازند (زارعی زوارکی، ۱۳۹۴). شبکههای اجتماعی توانستند ظرف مدت دو تا سه سال به پذیرش جهانی برسند (لی و وینزنرید، ۲۰۰۹، ترجمه زارعی زوارکی، جنگی زهی شستان، اللهی و مرادی مخلص، ۱۳۹۵). حضور در فضای مجازی شبکههای اجتماعی بنا بر ویژگیها، امکانات و کارکردهای خاص این فضا و با عنایت به وضعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جوانان، تاثیرات عمیقی بر جنبههای مختلف هویت و به تبع آن، سبک زندگی کاربران ایرانی بهویژه دانشآموزان میگذارد. در این راستا این تحقیق با هدف بررسی مبانی نظری و پژوهشی تعامل بین دانشآموز - معلم - محتوا در آموزش غنیشده بهوسیله شبکههای اجتماعی و آشنا شدن با تعامل معلم، محتوا، دانشآموز، آشنا شدن با آموزش غنیشده و آشنا شدن با شبکههای اجتماعی و همچنین بررسی تحقیقات انجام شده در این حوزه پرداخته است. روش پژوهش در این تحقیق کیفی و بهصورت توصیفی - تحلیلی انجام شده است و از نظرات متخصصین تعامل اجتماعی، متخصصین شبکههای اجتماعی استفاده شده است. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته و از نظرات متخصصین تعامل اجتماعی، متخصصین شبکههای اجتماعی و متخصصین آموزش و یادگیری اطلاعات سطوح تعامل در آموزش مجازی بهوسیله شبکههای اجتماعی جمعآوری خواهد شد. همچنین جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran، Noormags، Scientific Information Database، Science Direct Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشرشده، استفاده شده است. در ادامه در این پژوهش مبانی نظری و پژوهشی زیر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است: اینترنت و تاریخچه آن، انواع وب، یادگیری الکترونیکی و ویژگیهای آن، شبکههای اجتماعی، اطلاعاتی و ارتباطی به همراه انواع و کاربردهای آنها، تهدیدها و فرصتها، تعامل در محیطهای یادگیری در سطوح مختلف، غنیسازی محتوا و در پایان بررسی برخی از پژوهشهای انجام شده در این حوزه میپردازد.
Using virtual networks, students and teachers can broaden the learning environment outside of school and
classroom boundaries and interact and exchange information (Zarei Zawarki, 1). Social networks were able to
gain worldwide acceptance within two to three years (Lee & Winsenridge, 2; translation by Zavaraki Zari,
Shari'ah Struggle, Allahi and Moradi Makhlis, 1). Presence in the social space of social networks Due to the
special features, features and functions of this space, given the social, political, cultural status of youth, profound
effects on different aspects of identity and consequently, the lifestyle of Iranian users, especially students. In this
regard, this research aims to explore the theoretical and research foundations of interaction between studentteacher-
content in enriched education through social networks and acquaintance with teacher-content-student
interaction, acquaintance with enriched education and acquaintance with networks. Social research as well as
research conducted in this field. The research method used in this study is qualitative and descriptive - analytical
and has been used the opinions of social interaction experts, social network experts. The research tool will be a
researcher-made checklist and will be collected from the views of social interaction experts, social media
professionals, and education and learning experts on the levels of engagement in virtual education through social
networks. Also, search engines and valid databases such as Magiran, Noormags, Scientific Information
Database, Science Direct Google Scholar and library studies in published books and scientific articles have been
used. In the following, the following theoretical and research basics are studied: Internet and its history, web
types, e-learning and its features, social networks, information and communication with their types and
applications, threats and opportunities, interacting with learning environments at different levels, enriching
content, and finally reviewing some of the research in this area.
خلاصه ماشینی:
بررسی مبانی نظری و پژوهشی تعامل بین دانشآموز - معلم - محتوا در آموزش غنیشده بهوسیله شبکههای اجتماعی محمدرضا نیلی احمد آبادی1، رضا پاشا2 1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران 2 دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران چکیده با استفاده از شبکههای مجازی، دانشآموزان و معلمان میتوانند حوزهی یادگیری را به بیرون از مدرسه و محدودهی کلاس درس وسعت دهند و با یکدیگر به تعامل و تبادل اطلاعات بپردازند (زارعی زوارکی، ۱۳۹۴).
اما در ارتباط با دانشآموزان ارتباط با سایر بادگیرندهها خصوصاً افراد هم سن و سال و همسان از نظر علایق موجب انگیختگی و درگیر شدن هر چه بیشتر آنها میشود؛ موجب مشارکت فعالانه آنها میشود؛ کیفیت انجام تکالیف یادگیری بهبود میبخشد؛ تعاملات اجتماعی چندگانهای را به وجود میآورد که خود موجب پرورش شایستگیهای شناختی و اجتماعی میشود؛ موجب رشد هوش بین فردی شده؛ مسئولیت پذیری فردی و استقلال آنها را افزایش میدهد، باعث میشود تا پادگیرندگان مسیر یادگیری خود را بسازند و استفاده از مجموعه ابزارهای کاربردها و منابع را مدیریت کنند؛ نقشهای مختلف را برعهده میگیرند که در پروراندن تاب تحمل و احترام به تفاوتها کمک میکند، احترام به خود و اعتماد به نفس یادگیرنده را بالا برده و این امکان را فراهم میکند تا با اساتید بیرون از کلاس ارتباط برقرار کنند.