چکیده:
یکی از مشکلاتی که معلمان با آن روبرو هستند ضعف دانشآموزان در حل مسائل میباشد. هدف از این پژوهش تعیین راهبردهای حل مسئله در آموزش ریاضی با مقدمهای بر معرفی مسئله میباشد. ازنظر جرج پولیا برای رفع این مشکل مسئله را به 4 مرحله تقسیم کرد 1- درک صورتمسئله 2-تهیه نقشه (راهحل) 3-اجرای نقشه 4-بازنگری. در اینجا به راهبردها برای درک مسئله پرداختم که به شرح ذیل میباشد: 1-راهبرد رسم شکل 2-راهبرد زیر مسئله 3-راهبرد حل مسئله سادهتر 4-راهبرد حذف حالت نامطلوب 5-راهبرد الگوسازی 6-راهبرد الگویابی 7-راهبرد روشهای نمادین 8-راهبرد حدس و آزمایش که با آگاهی این راهبردها صورتمسئله درک و حل آن آسان میشود.
One of the problems faced by teachers is the weakness of students in solving problems. The purpose of this
research is to determine problem solving strategies in mathematical education with an introduction to the
introduction of the problem. In order to solve this problem, George Polya divided the problem into four steps: 1.
Understanding the problem. 2. Preparing the map (solution). 3. Implementing the 4-review map. Here are the
strategies to understand the problem that are as follows: 1. Draw strategy Figure 2-Strategy below Problem 3-
strategy easier-to-solve problem-4-strategy to remove undesirable mode 5-strategy modeling 6-strategy of
patterning 7-strategy method Symbolic 8-Guessing Strategy, which makes it easy to understand and solve the
problem with awareness of these strategies.
خلاصه ماشینی:
حال این سؤال مطرح است که حل مسئله چیست؟ حل مسئله درگیر شدن در وظیفه، تکلیف و فعالیتی هست که روش حل آن از پیش شناخته شده نیست، به این خاطر برای یافتن راهحل، دانشآموزان باید آن را از درون دانش خودشان بیرون بکشند و از مسیر این فرایند، آنها اغلب درک و فهمهای جدید ریاضی را رشد و توسعه خواهند داد (NCTM 2000).
پولیا مراحل حل مسئله را که شامل چهار مرحله است به صورت زیر بیان کرده است: 1- فهم مسئله: برای حل مسئله ابتدا باید صورتمسئله را درک کرد.
2– تهیه طرح یا نقشه برای حل مسئله: طرح را میتوان همچون جادهای در نظر گرفت که میخواهیم در مسیر آن مسافرت کنیم ولی ممکن است طرحهای مختلفی وجود داشته باشد و به دنبال طرحی هستیم که مستقیما ما را به هدف میرساند.
2. مبانی نظری امروزه دو نظریه در زمینه آموزش ریاضی وجود دارد: 1- نظریه اول این است که ابتدا باید قوانین و فرمولها را بیان کرد بعد مسئله رابیان و حل کرد.
مثال اول: در یک مزرعه 20 مرغ و گاو وجود دارد تعداد پاهای آنها 56 عدد است چند مرغ و چند گاو در مزرعه وجود دارد؟ این مسئله با استفاده از راهبرد رسم شکل با اطلاعات دانشآموزان ابتدایی قابل حل است.
راهبرد روشهای نمادین برای درک بهتر مسئله و پیدا کردن پاسخ آن میتوان مسئله را به یک تساوی و یا یک شکل نمادین تبدیل کرد و سپس مسئله را حل کرد.
Keywords: Strategies, Problem Solving, Student, Teaching, Math