چکیده:
مطالعه حاضر با هدف پیشبینی سازگاری دانشآموزان بر اساس خودکارآمدی تحصیلیء اضطراب امتحان و تنظیم هیجانی در
دانشآموزان شهر کرج صورت گرفته است. روش پژوهش بهصورت توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه
دانشآموزان پسر و دختر مقطع سوم راهنمایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بود که از این میان نمونهای ۲۰۰ نفری به
روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه بهصورت تصادفی انتخاب شده و نمونههای
پژوهش بهصورت تصادفی از بین کلاسهای سوم انتخاب شدند. پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز (۱۹۸۲)، مقیاس تنظیم
هیجانی گراتز و رومر (۲۰۰۴)، پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (۱۹۸۰) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک
(۱۹۸۹) بین آنها توزیع شد. در تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون چند متغیره استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. نتایج
نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد. بین سازگاری تحصیلی و اضطراب امتحان
رابطه معناداری و معکوسی وجود دارد. بین سازگاری تحصیلی و تنظیم هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج
تحلیل رگرسیون انجام شده نشان داد که خودکارامدی تحصیلی، اضطراب امتحان و تنظیم هیجانی قابلیت پیشبینی سازگاری
تحصیلی را دارند.
this study aimed to predict the academic adjustment based on self-efficacy, test anxiety and emotional regulation
in the students of Karaj. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this
study was all male and female students of Karaj secondary school in the year 2018, among which 200 case were
sampled by multistage cluster sampling from 4 schools that sample was selected randomly from the third grade.
Self-efficacy questionnaire by Sherr and Adams (1982), Gratz and Roemer Emotion Regulation Scale (2004),
Spielberger test Anxiety questionnaire (1980), and Academic Adjustment (Baker & Siryak, 1989) were
distributed among them. Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis were used to
analyze the data. Data analyzed by using SPSS software. The results showed that there is a significant
relationship between academic adjustment and self-efficacy. There is a significant and inverse relation between
academic adjustment and test anxiety. There is a significant relationship between academic adjustment and
emotional regulation. Also, the results of regression analysis showed that self-efficacy, test anxiety and
emotional regulation have predictive ability of academic adjustment.
خلاصه ماشینی:
جدول 5: نتایج ضرایب رگرسیون (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج جدول-5 نشان می دهد خودکارآمدی، اضطراب امتحان و تنظیم هیجانی قادر به پیشبینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان هستند و آزمون t برای معنا داری ضرایب رگرسیون آنها در سطح کمتر از 05/0 معنا دار است.
معادله رگرسيون براي پيش بيني سازگاری تحصیلی بر اساس نمرات ضرایب استاندارد Beta عبارت است از: (083/0 Z خودکارآمدی) + 386/0 Z - (اضطراب امتحان) + (تنظیم هیجان) 592 /0 Z = سازگاری تحصیلی بحث و نتیجه گیری نتایج ضريب همبستگي پيرسون بدست آمده نشان داد بین خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی مقدار 420/0- مي باشد، همچنين سطح معناداري بدست آمده 000/0 مقداري کمتر از سطح خطاي در نظر گرفته شده 05/0 مي باشد لذا فرض صفر رد و فرض یک مبني بر اينکه بین خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی رابطه وجود دارد پذیرفته میشود.
Prediction the Academic Adjustment Based on Self-Efficacy, Test Anxiety and Emotional Regulation of Students Ideh Ansari1, Ali Asghar Asghar Nejhad Farid2 1- Master of Student, General psychology, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Corresponding author 2- PhD, Department of psychology, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Abstractthis study aimed to predict the academic adjustment based on self-efficacy, test anxiety and emotional regulation in the students of Karaj.
Also, the results of regression analysis showed that self-efficacy, test anxiety and emotional regulation have predictive ability of academic adjustment.