چکیده:
.
" کارشناسی ارشد روانشناسی بالینیء دانشگاه آزاد اسلامی کرج» کرج» ایران. (نویسنده مسئول)
۲ موس:
دانشیار روانشناسی, دانشگاه بینالمللی امام حمینی فروین, قزوین؛ ایران
جکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی قصه درمانی بر میزان اضطراب و پرخاشگری دختران پایه پنجم ابتدائی انجام شد. روش
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونهگیری این پژوهش بهصورت هدفمند
انجام شد. برای گروه آزمایش به مدت ۸ هفته و هر هفته به مدت ۱ ساعت قصه درمانی اجرا شد. ابزارهای این پژوهش شامل
معنیدار آماری وجود دارد (۳> 0/01). در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت. قصه درمانی میتواند بهصورت معنیدار میزان
اضطراب و پرخاشگری کودکان را کاهش دهد.
واژههای کلیدی: قصه درمانی؛ پرخاشگری؛ اضطراب
۱۸۶
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of narrative therapy on the level of anxiety and
aggression in fifth grade elementary girls. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test
design with control group. Sampling method was done purposefully. For the experimental group for 8 weeks and
each week for 1 hour, the story therapy was performed. The instruments of this study included Spence Child
Anxiety Inventory and Arnold, H, Bass and Marc Perry Aggression Questionnaire. To analyze the data,
multivariate covariance analysis was used. The results showed that there was a significant difference between the
anxiety and aggression means between the two groups (P <0. 01). In a general conclusion, it can be said that
narrative therapy can significantly reduce children's anxiety and aggression.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بین اضطراب و پرخاشگری دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (P واژههاي كليدي: قصه درمانی؛ پرخاشگری؛ اضطراب مقدمه نگرانی در مورد سلامت روان کودکان و تأثیر آن بر رشد و عملکرد کودک، همزمان با افزایش میزان شیوع اختلالات روانی قابلتشخیص، در سالهای اخیر بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
اضطراب احساس مبهم ترس یا هراس و پاسخ به محرک های داخلی و خارجی است که میتواند علائم رفتاری، عاطفی، شناختی و فیزیکی داشته باشد و شایع ترین واکنش روانی هنگام استرس است که بهطور معمول همه انسان ها آن را تجربه می کنند و اغلب قبل از تجربیات جدید درک می شود و به عنوان تهدیدی برای هویت و اعتماد به نفس به شمار می آید (سادات حسینی، دهقان نیری، مهران و پور اسماعیل، 1390).
در خصوص کارایی و اثربخشی قصه گویی و قصه درمانی در مشکلات روان شناختی کودکان پژوهش های متعددی انجام شده است که از آن جمله میتوان به استفاده از قصه گویی و قصه درمانی برای کاهش اضطراب و افزایش احساس مسلط بودن و شایستگی و امیدواری در کودکان برای کمک به کودکان دارای والدین مبتلا به اختلال عاطفی و همچنین در درمان اختلال سلوک در کار با کودکان ناشنوا یا نیمه شنوا اشاره کرد (یوسفی لویه و همکاران، 1387).
Study the Effectiveness of Narrative Therapy on Anxiety and Depression in Fifth Grade Female Students Soraya Cheraghi Garaganloo1, Alireza Kakavand2 1- MSc Clinical Psychology, Islamic Azad University of Karaj, Karaj, Iran.
(Supervisor) Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of narrative therapy on the level of anxiety and aggression in fifth grade elementary girls.