چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مداوم پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی در ایران انجام و برای اجرای آن از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی– مدل توسعه ابزار استفاده شد. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینهای و مصاحبه با ده نفر از خبرگان آموزش مداوم پزشکی و یادگیری ترکیبی، پرسشنامهای با 7 بعد اصلی، 28 مولفه و 100 گویه طراحی و سپس، در بخش کمّی، این پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی روی ده نفر از خبرگان آموزش مداوم پزشکی و یادگیری ترکیب اجرا شد. با توجه به بازخوردهای دریافتی، پرسشنامه اصلاح و نسخه نهایی آن در اختیار 383 نفر از مشمولان آموزش مداوم پزشکی قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را صاحبنظران تایید کردند و پایایی آن با آلفای کرونباخ (903/ 0) محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند غیراحتمالی و در بخش کمّی از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای آزمون الگوی مزبور، از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده و با تحلیل عاملی مرتبه اول، الگوی مزبور با 7 بعد، 28 مولفه و 100 گویه تایید شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که ابعاد و مولفههای احصاءشده، بار عاملی کافی را برای پیشبینی الگوی آموزش مداوم جامعه پزشکی بر مبنای یادگیریترکیبی دارند. همچنین شاخصهای Chi-square/dfبرابر با 38/ 2، RMSEA برابر با 072/ 0، GFI برابر با 98/ 0، AGFI برابر با 92/ 0، CFI برابر با 94/ 0، NFI بود. نتایج آزمونهای آماری نشان داد که الگوی طراحیشده آموزشمداومجامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
The purpose of present study was to design and validate of continuing medical education model based on blended learning in Iran. This study was conducted by using a mixed exploratory design: Instrument Development Model. First, in qualitative part of this study, a questionnaire consisted of 7 major aspects, 28 components and 100 sub-components was developed by using grounded theory approach and interviews with 10 experts. Then, in the quantitative part, the primary designed questionnaire was distributed among 10 Iranian of Continuing Medical Education programs and Blended Learning experts. Based on the received feedback, the questionnaire was revised. Then the final version was distributed country wide among 383 individuals. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha (α= .943). A Non-probability purposive sampling method was used in the qualitative part of the study whereas random sampling method was utilized in the quantitative part. In addition, analysis of structural equation modeling was used for testing mentioned model. To verify the factor structure, the first confirmatory factor analysis was used and the model was confirmed with 7 major aspects, 28 components and 100 sub-components. Results of second-order confirmatory factor analysis showed that the major aspects and components extracted are sufficient factor leading for Continuing Medical Education model based on blended learning in Iran. In addition, goodness of the fit indices were as follows: (Chi-square/df= 2.38), (RMSEA= 0.072), (GFI=0.98), (AGFI = 0.92), (CFI = 0.94), (NFI = 0.98(. The results of statistical tests displayed that...