چکیده:
هدف تحقیق شناسایی چالش های توسعه آموزش از راه دور از منظر اساتید دانشگاه پیام نور می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع کیفی است. در این تحقیق پس از نمونه گیری هدفمند و بررسی اسناد و تحقیقات، فرایند مصاحبه با خبرگان کلیدی و مطلع تا هنگام شناسایی و توصیف کامل ابعاد، مؤلفه ها و شاخص ها و حصول اشباع نظری استمرار یافت. برای تعیین چارچوب منطقی از مجموع داده های گردآوری شده، مراحل شناسایی، یادداشت برداری و طبقه بندی مفاهیم انجام شد. بدین منظور اطلاعات بدست آمده تجمیع و متون مورد بررسی مجدد قرار گرفته و بصورت دسته-های عمده تر طبقه بندی شد. در نهایت، دسته ها بازبینی و موارد تکراری حذف، موارد مشابه و کوچکتر ادغام و ابعاد موضوع مشخص و در چارچوب مؤلفه ها و شاخص های بدست آمده سطح بندی شدند. براساس نتایج حاصله، مدل استخراجی دارای 2 بعد، 7 مؤلفه و 45 شاخص برای چالش های آموزش الکترونیکی دانشگاه استخراج گردید. پس از نهایی شدن تحلیل داده ها و استخراج مدل مفهومی، به منظور سنجش اعتبار مدل با 10 نفر از خبرگان و صاحب نظران دانشگاه در قالب یک گروه کانونی درخصوص ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های توافق صورت پذیرفت.
The purpose of the research is to identify the challenges of distance education development from the perspective of professors of Payame Noor University. The research method is qualitative in terms of purpose and in terms of data collection. In this research, after purposeful sampling and reviewing documents and research, the process of interviewing key and informed experts continued until the full identification, description, and characterization of the dimensions, components and indices and theoretical saturation were achieved. In order to determine the logical framework of the collected data, the steps of identifying, taking notes and classifying the concepts were performed. To this end, the collected information and texts were reviewed and categorized into major categories. Finally, the categories were reviewed and the duplicates removed, similar and smaller mergers and dimensions of the specific topic were categorized within the obtained components and indices. Based on the results, two-dimensional extraction model, 7 components, and 45 indices were extracted for university e-learning challenges. After finalizing the data analysis and extracting the conceptual model, the validity of the model was evaluated with 10 experts and university experts in a focus group on dimensions, components and indicators of agreement.
خلاصه ماشینی:
تأمين اعتبارات کافي و ايجاد تسهيلات مناسب ، براي خريد رايانه و تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري براي دانشجويان در جهت ورود به اين حوزه ، برگزاري دوره ها، آموزشها و واحدهاي مختلف کار با کامپيوتر و اينترنت براي دانشجويان ، برگزاري همايشها، سمينارها و دوره هايي درباره مزايا،کاربردها و آشنايي با يادگيري الکترونيکي(٦) که موارد بيان شده از ملزومات اساسي در توجه به آموزش هاي از راه دور ميباشد.
البته آموزش از راه دور نيازمند تکنولوژي و زيرساخت هاي ارتباطي بسياري است که در صورت ضعف امکانات ، با موانعي Information and Communications Technology( ICT )١ Horton٢ روبرو ميگردد.
آموزش از طريق تلفن همراه ، آموزشي کاملا جديد است و تقريبا ميتواند در گروه بالا قرار گيرد، اما به علت افزايش تعداد افراد دارنده آن و تمرکز بر اين روش ، دست هاي جدا براي آن در نظر گرفته مي شود(١٤).
زيرساخت مديريتي مؤلفه ديگر شناسايي شده در چالش هاي توسعه آموزش الکترونيکي مي باشد.
يافته هاي تحقيق نشان داد زيرساخت هاي فناوري وابزاري، فرهنگي، آموزشي و شخصيتي از چالش ها و موانع توسعه آموزش الکترونيکي دانشگاه پيام نور هستند.
Assessing the situation of virtual education in e-learning centers of Tehran universities from the students' point of view.
The role of virtual learning environments in UK medical education.
Perceived barriers towwrds e-learning by factulty members at a recently established university in Saudi Arabia, International Journal of Information and Education Technology, 6(1), 23-28.
Barriers to the development of e- learning in the Iranian education system.
Challenges of Electronic Learning Development in Iranian University of Medical Sciences.