چکیده:
تحقیق حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بارداری بر اساس باورهای فراشناختی و سلامت روانشناختی در زنان باردار انجام شد. طرح تحقیق در چهارچوب طرحهای توصیفی از نوع همبستگی قرار دارد. با توجه به طرح تحقیق و جامعه آماری، 100 زن باردار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در فرآیند گردآوری دادهها، پرسشنامه سلامت عمومی کلبرگ، اضطراب بک و باورهای فراشناختی ولز استفاده گردید. با استفاده از روش تجزیه و تحلیل آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه (p >0/05)رابطه معنادار مثبت بین سلامت روانشناختی و اضطراب بارداری؛ باورهای فراشناختی و اضطراب بارداری بود. همچنین، در خصوص فرضیه ی اصلی تحقیق، یافته ها نشان داد ترکیب متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای فراشناختی بطور معنیداری توانستند اضطراب بارداری را تبیین کنند؛ بر این اساس، نتایج پژوهش حاضر می تواند در راستای ارتقای دانش علمی و کاربردی برای متخصصان زنان زایمان و روانشناسان، اطلاعات مفیدی را فراهم آورد.
The aim of this study was to predict pregnancy anxiety based on metacognitive beliefs and psychological health in pregnant women. The research design Was descriptive correlational According to the research design and statistical population, 100 pregnant women were selected by available sampling method. The Kelberg General Health Questionnaire, Beck Anxiety and Wells Metacognitive Beliefs questionnaire were used in the data collection process. Collected data were analyzed by using Pearson correlational analysis and Pearson correlational analysis and multiple regression (p <0.05). The results showed a significant positive relationship between mental health and gestational anxiety; and between metacognitive beliefs and pregnancy anxiety. Also, regarding the main hypothesis of the research, the findings showed that the combination of psychological health variables and metacognitive beliefs could significantly explain pregnancy anxiety; Accordingly, the results of the present study can provide useful information to promote scientific and practical knowledge for obstetricians and psychologists.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، در خصوص فرضيه ي اصلي تحقيق ، يافته ها نشان داد ترکيب متغيرهاي سلامت روانشناختي و باورهاي فراشناختي بطور معنيداري توانستند اضطراب بارداري را تبيين کنند؛ بر اين اساس ، نتايج پژوهش حاضر مي تواند در راستاي ارتقاي دانش علمي و کاربردي براي متخصصان زنان زايمان و روانشناسان ، اطلاعات مفيدي را فراهم آورد.
يکي از دلايل اين اهميت ، به تاثير اين نوع تجربه ي منفي در سلامت جسماني و رواني زنان باردار مربوط مي باشد همچنين ، اهميت پرداختن به سلامت روانشناختي در موقعيت هاي هيجاني، شناختي و اجتماعي و باورهاي فراشناختي در مطالعات گوناگون نشان داده شده است .
مواد و روشها پژوهش حاضر بر پايه ي تحقيق هاي توصيفي از نوع همبستگي استوار مي باشد؛ چراکه به بررسي روابط بين متغيرهاي باورهاي فراشناختي و سلامت روانشناختي (متغيرهاي پيش بين ) با اضطراب بارداري (متغير ملاک) در زنان باردار شهر تبريز پرداخته است .
Studying and Comparing the Relationship between Coping Styles and Mental Pressure (Stress), Emotional Creativity and Mental Health among Male Athlete and Non-athlete Students of Kharazmi University of Tehran.
Metacognition, Anxiety and Depression among Mothers of Deaf and Normal Preschool and Elementary Students, Advances in Cognitive Science.
Studying the relationship among Metacognitive Beliefs, Mental health and Academic Achievement among Oshnaviyeh boy students, Journal of Educational Innovations.
the relationship between metacognitive components of creativity and Mental health in students, two research and scientific journals of social cognition.
Explaining Role of Metacognitive Beliefs in Prediction of Depression, Anxiety and Stress Symptoms in Nurses, Research and Knowledge in Applied Psychology.